Innovatie

EM2 heeft Nederlandse en Europese primeur: eerste podium op zonne-energie

Een primeur voor EM2: het is het eerste poppodium van Nederland, en zelfs van Europa, dat zelfvoorzienend wordt in stroomopwekking -en opslag. Op het dak van de evenementenlocatie zijn onlangs zonnepanelen geïnstalleerd, waarbij de stroom kan worden opgeslagen in accu’s. EM2 zet hiermee volgens eigen zeggen als ongesubsidieerd podium een flinke stap vooruit in het verduurzamen van de evenementenbranche.


Leestijd: 1 minuut

Soul Sunday in EM2
Soul Sunday in EM2

Volgens EM2 zijn er meerdere zaken die het project bijzonder en uniek maken. Bijvoorbeeld de opslag van stroom in accu’s. Dat is voor veel bedrijven en huishoudens niet interessant omdat het piekverbruik met name overdag is, maar voor de evenementenbranche is het stroomverbruik juist ‘s avonds hoog, zo stelt EM2.

Omdat EM2 een ongesubsidieerd podium is en buiten de regelingen van de subsidies voor verduurzaming valt, is het hele project door de EM2 zelf gefinancierd. Een flinke investering, maar daardoor is EM2 nu wel “een duurzame evenementen locatie die ruimte biedt aan bedrijven met groene ambities die een impact-neutrale bedrijfsvoering nastreven.”

Het project is uitgevoerd door Koolen Solar Projects, specialist op het gebied van opwek, opslag, opladen en optimalisatie. “Met de kennis én de ontwikkelkracht van de Koolen Industries groep geloven ze dat Nederland door middel van slimme toepassingen van bestaande- en nieuwe technieken de energietransitie nog veel sneller kan gaan”, zo omschrijft EM2.

Duurzame visie van EM2

Het plaatsen van zonnepanelen sluit aan op de duurzame bedrijfsvisie van EM2. De locatie bestaat nu 5 jaar en is vanaf de start bezig met de vraag ‘kunnen we hier een duurzamere oplossing voor verzinnen?” Zo was EM2 ook al het eerste podium in
Nederland dat zacht plastic in de ban deed en met grote evenementen alleen met duurzame hard cups werkt. Ook is de EM2 zelf op duurzame wijze gebouwd vanuit het cradle- to-cradle principe.

EM2 richt zich op werkdagen op de zakelijke markt, te denken aan conferenties, vergaderingen, bijeenkomsten en bedrijfsfeesten. In het weekend opent het podium de deuren voor concerten, clubavonden en markten. De keuken is dan ook
geopend, waarin met name producten worden gebruikt van lokale en regionale leveranciers.