Onderstaand artikel verscheen ook in de nieuwste Groninger Ondernemers Courant, die een dezer dagen op de mat ligt.
Groningen is een nieuw platform op het gebied van duurzaamheid rijker: GROENN. Organisatoren van events en festivals kunnen er terecht voor tips, advies en ervaringen. Online of onder het genot van een kopje koffie bij het fysieke loket aan de Trompsingel, dat bemand wordt door Celine Moes.
Vertel, wat is GROENN?
“GROENN is een platform c.q. loket waar organisatoren van evenementen terecht kunnen voor vragen, tips, inspiratie en kennis op het gebied van verduurzaming. GROENN is opgericht door Noorderzon, Paradigm, Bevrijdingsfestival Groningen en ESNS; eigenlijk de vier grote voorlopers op dit gebied. Stuk voor stuk kregen ze dan ook vaak vragen van andere eventorganisatoren over verduurzaming. Van ‘hoe
ga je duurzaam met spoelwater om?’ en ’Waar haal je een waterstofaggregaat vandaan’ tot ‘wat is een handige manier om je afval te scheiden?’. In GROENN is al deze kennis nu gebundeld.”
Wat kunnen jullie voor events, en de organisatoren ervan, betekenen?
“We zijn op basis van de kennis en ervaringen van de vier grote initiatiefnemers bezig met het vullen van een online kennisbank. Hier kun je straks tips en info vinden over verschillende thema’s: eten & drinken, energie, sanitair & water, afvalverwerking, milieu & maatschappij, logistiek & vervoer. Er is dus enorm veel info online te vinden, maar mensen kunnen ook naar het loket komen, en dan help ik ze graag met hun vraag!”
Is er voor festivals nog een grote winst te behalen?
“Absoluut! Op het gebied van duurzaamheid en circulariteit is er zo ontzettend veel mogelijk, dus ja: er is nog een hele wereld te winnen! Bovendien: als festival kun je heel goed het goede voorbeeld geven, zowel aan de sector als aan de bezoeker. Festivals zijn eigenlijk een soort mini-samenleving.”
Het festivalseizoen staat weer voor de deur. Topdrukte dus?
“De reacties zijn echt enorm positief en veel organisatoren willen betrokken raken bij GROENN. Daarnaast zullen we ook komende tijd voor de verschillende organisatoren, inspiratiesessies en rondleidingen organiseren, waarvoor organisatoren zich kunnen aanmelden. De laatste brainstormsessie trok tientallen belangstellenden en was een groot succes.”