Innovatie

Groningers ontwikkelen SMS als marketing-instrument

Een jong Gronings IT bedrijf speelt in op de sterk groeiende populariteit van SMS berichten en wil SMS-technieken aanbieden voor marketing-specialisten.


Leestijd: 2 minuten

Populaire SMS diensten als stemmen en prijsvragen per SMS worden sinds dezeweek gestandaardiseerd aangeboden op www.smspoll.nl. SMSPoll biedt eenpakket aan SMS diensten voor bedrijven en instellingen die SMS willeninzetten als extra marketing- en communicatiekanaal. De makers van SMSpoll,het mobiel internetbedrijf Picasse, vonden dat het tijd werd om populaireSMS diensten te standaardiseren, waardoor ze door marketeers snel en zonderhoge kosten kunnen worden ingezet.Marketeers kunnen via de website bijvoorbeeld een SMSprijsvraag of SMSpollaanmaken. Vervolgens worden de publicatiegegevens beschikbaar gesteld opsmspoll.nl en per E-mail. Middels de eigen kanalen (bijvoorbeeld eentijdschrift of verpakking) kunnen de SMS diensten aan de doelgroep wordengecommuniceerd. Mobiele bellers van alle vijf de Telco’s kunnen per SMSreageren op de stelling of vraag. De marketeers kunnen via smspoll.nlrealtime de data raadplegen.Oprichter Jorrit Hertsenberg: “Het is aan de marketeers zelf om creatief omte gaan met de geboden tools op SMSpoll. SMS is een nieuw medium waarmeesnel en interactief gecommuniceerd kan worden met de doelgroep. Wij biedende tools voor creativiteit en segmentatie. Een redacteur kan een SMSpollinzetten om reacties aan lezers te ontlokken of een productmanager kanrespons creëren op bijvoorbeeld prijsvragen”.Ondanks de standaardisatie van deze SMS diensten, is het wel mogelijk ombepaalde aanpassingen te doen voor klanten die dat wensen. Ook voorbedrijven die al geïnvesteerd hebben in de bekendheid van hun SMS nummers.Het systeem is voorbereid op de ‘MO reverse billing’ faciliteiten die nogdit jaar door alle Telco’s beloofd zijn.Picasse richt zich op de ontwikkeling van geavanceerde multichanneldiensten, gebruikmakend van kanalen als Web, SMS, WAP en GPRS. Het bedrijfkent vier oprichters die ervaring hebben opgedaan bij verschillende grote(IT) bedrijven als Getronics, KPN en recentelijk bij een grote Groningsewebbouwer. In hun vorige functies hebben ze gewerkt voor klanten alsTheFloor (BusinessNieuws), KPN, Nuon en het AZG. Eerste grote klant sinds destart op 1 Augustus 2001 is Bertelsmann Online, beter bekend als Bol.com.Picasse heeft als doelstelling applicaties te ontwikkelen die tot directe ofindirecte opbrengsten leiden voor haar klanten. Picasse richt zich hierbijvoornamelijk op advies en technische realisatie van zowel maatwerk alsstandaard mobiele internet oplossingen. Daarnaast ontwikkelt Picasse eigenproducten, waarvan SMSpoll het eerste is. Picasse opereert vanuitvestigingen in Groningen en Amsterdam.