Innovatie

Gronings bedrijf introduceert digitale verkoper

Het Groningse internetbedrijf www.vloerenplaza.nl heeft de consumentvriendelijkheid vanaf 11 maart sterk verbeterd. Een digitale verkoper begeleidt geïnteresseerde klanten bij het uitzoeken en bestellen van hun vloeren.


Leestijd: 1 minuut

Dit internetbedrijf, waarvan het kantoor in Vlagtwedde staat, is één van de zeer weinige vloerenverkopers in Nederland en België en kende vorig jaar (tegen de IT-malaise in) een stevige omzetgroei.Een digitale verkoper adviseert bezoekers (on)gevraagd over de consequenties van hun keuze, presenteert tips en biedt tegelijkertijd oplossingen voor problemen van de klant. Zo rekent de verkoper bijvoorbeeld direct uit wat de koopsom is en het voordeelbedrag in vergelijking met de winkels in de buurt. Hij wijst hun op de vloerlegservice en financieringsmogelijkheden of de noodzaak van aanverwante artikelen als ondervloer en dampfolie.Sinds de start van de website in juni 2001 ontving Vloerenplaza.nl vaak dezelfde soorten vragen. Ook lieten bezoekers zich onvolledig informeren. Bij het invullen van een offerte haakten ze af, omdat een groot deel onzeker is over het moment waarop de koop gesloten wordt. Die ervaring deed de directie besluiten dit instrument in haar digitale winkel te gebruiken. Door eerst de persoonlijke wensen en situatie van de potentiële klant te inventariseren kan Vloerenplaza.nl op maat adviseren. Hiermee probeert dit internetbedrijf ontevredenheid achteraf tot een minimum te beperken. De website en toepassing van de digitale verkoper is ontwikkeld door het Groningse IT-bedrijf Aqtion. Tientallen vragen (en antwoorden) staan in een database. Via steekwoorden worden vragen herkend en zoekt de digitale verkoper dankzij een soort kunstmatige intelligentie de antwoorden erbij. Ook attendeert hij kopers op onregelmatigheden zoals bijvoorbeeld het bestellen van kunststof plinten bij een houten vloer.