Innovatie

Gronings bedrijf opent virtuele Kinderconsumentenbond

Het Groningse internetbedrijf Surfkids is een virtuele consumentenbond voor kinderen begonnen. Op de website kunnen scholieren tussen 8 en 13 jaar hun mening over verschillende producten kwijt. “Er wordt veel te weinig geluisterd naar kinderen, het wordt tijd dat dat eens gaat gebeuren”, aldus een van de initiatiefnemers.


Leestijd: 1 minuut

Surfkids heeft de website samen met de Kinderconsument opgericht, dat bekend werd door de Consumentenbond. Op maandag 8 april gaat de virtuele kinderconsumentenbond open. Een basisschool uit Almere zal de internetpagina, te vinden op www.kindertestlab.nl, officieel openen.Het product dat als eerste wordt getest, is de chatbox. De site draait al met gegevens uit een vooronderzoek. “Maar daarin staat vooral de mening van oudere kinderen. Wij willen ons straks echt richten op de basisscholieren”, zegt een woordvoerder. Behalve chatboxen wil het kindertestlab ook “op regelmatige basis” andere producten gaan testen, zoals internetfilters, mobiele telefoons en het meer gebruikelijk speelgoed. Als de scholieren niet positief oordelen, dan gaat het Kindertestlab de fabrikant daarop aanspreken. “We geven ze dan de kans om zich te verbeteren. Sancties kunnen we niet opleggen, maar ik weet zeker dat er altijd een oplossing is.”