Innovatie

Gronings I.t-bedrijf bouwt standaard-winkel voor internet-ondernemers

Het Groningse IT-bedrijf EverMind/Chess heeft een soort standaard-winkel op internet gemaakt. Dat betekent dat bedrijven die zaken willen doen via internet niet een grootschalige, nieuwe virtuele winkel hoeven te laten ontwikkelen. Ze kunnen gebruik maken van die nieuwe standaard-winkel en deze vervolgens laten inrichten voor hun eigen bedrijf. Dat scheelt een hoop kopzorgen, meent EverMind/Chess


Leestijd: 1 minuut

Veel organisaties willen via Internet digitale content aanbieden en verhandelen, zoals muziek, foto’s, video, games en boeken. Doordat een groot aantal klanten kan worden bereikt via een enkele website, is er met Internet een nieuwe manier van ondernemen ontstaan. In feite kan iedereen die digitale content maakt of bezit, deze rechtstreeks aanbieden via Internet.De technische inrichting van een Internetonderneming overschaduwt echter vaak de aandacht voor de onderneming zelf. Bij alle leveranciers van content komen dezelfde vragen terug:- Hoe zorg ik ervoor dat er betaald kan worden en dat het mijn onderneming niet te veel kost?- Hoe zorg ik ervoor dat het geleverde product niet oneindig vaak wordt doorverkocht door (illegaal) kopiëren?- Hoe verkrijg ik de producten, hoe bewaar ik ze en hoe ontsluit ik ze? De producten vertegenwoordigen het kapitaal van de onderneming. Het technisch inrichten van een Internetonderneming en andere zaken van technische aard leiden af van het ondernemen zelf: het zorgvuldig inkopen, produceren, presenteren, verkopen en leveren van de informatie-producten, zo betoogt Henk Brekhof van dit bedrijf.Chess heeft, aldus Brekhof, een blauwdruk ontwikkeld voor een infrastructuur die volledig aansluit op de behoeften van deze Internetondernemers.Deze bestaat uit een aantal afzonderlijke bouwstenen die met behulp van Webserver-technologie onderling samenwerken. Elk vandeze bouwstenen vervult een cruciale rol in de onderneming, en kan daarop worden toe-gespitst. Chess noemt deze blauwdruk: ‘Net.Engine’. De vier belangrijkste bouwstenen van het systeem: – Payment- DRM- Settlement- Storage www.evermind.com