Innovatie

Drie Groningse gemeenten zetten in op slimme laadpleinen

De gemeenten Het Hogeland, Eemsdelta en Westerkwartier realiseren vijf slimme laadpleinen. De laadpleinen zijn ‘slim’ omdat elektrische auto’s hier niet alleen opladen, maar in de toekomst ook elektriciteit terug gaan leveren. Zo helpen de laadpleinen bij het opvangen van pieken en dalen in het net. De laadpleinen komen in Uithuizen, Bedum, Zuidhorn, Loppersum en Middelstum. Naar verwachting kunnen rijders van elektrische auto’s vanaf komend voorjaar gebruikmaken van de slimme laadpleinen.


Leestijd: 1 minuut

Drie Groningse gemeenten zetten in op slimme laadpleinen
Drie Groningse gemeenten zetten in op slimme laadpleinen

Op deze slimme laadpleinen laden elektrische auto’s op met duurzame energie uit zon en wind die in de buurt is opgewekt. De gemeenten ontvingen voor deze proeftuin Slimme Laadpleinen subsidies van de provincie Groningen en van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.  

21 slimme laadpunten, deelauto's en 'vehicle to grid'
Op de vijf slimme laadpleinen komen in totaal 21 slimme laadpunten te staan: acht in Eemsdelta, acht in Het Hogeland en vijf in Westerkwartier. De werkzaamheden voor de realisatie van de laadpleinen starten medio februari 2022. De elektrische deelauto’s van Energiecoöperatie EIK uit Kantens hebben straks een vaste standplaats op de laadpleinen in Uithuizen en Bedum (gemeente Het Hogeland). Op het slimme laadplein in Zuidhorn (gemeente Westerkwartier) komt een speciale laadpaal waarmee ervaring op wordt gedaan met het ‘vehicle to grid’ principe. Daarbij kunnen elektrische auto’s niet alleen opladen, maar ook ontladen, op momenten dat het gunstig is voor het lokale net.  

1,7 miljoen laadpunten
Met de realisatie van de slimme laadpleinen leveren de gemeenten een bijdrage aan de 1,7 miljoen laadpunten voor elektrische auto’s die in Nederland naar verwachting in 2030 nodig zijn. De slimme laadpleinen in Groningen zijn onderdeel van een landelijke ‘Proeftuin Slimme Laadpleinen’. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat subsidieert deze proeftuinen, zodat slimme laadtechnieken steeds verder worden ontwikkeld en aantrekkelijker worden voor gebruikers en marktpartijen. De landelijke proeftuin is onderdeel van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) en wordt gesubsidieerd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, ondersteund door het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL Nederland), het kennis- en innovatiecentrum van de netbeheerders ELaadNL en projectbureau Over Morgen.