Innovatie

Grote enquête onder 9000 Stadjers naar voedselkeuzes in Groningen

In opdracht van de gemeente Groningen heeft de Natuur en Milieufederatie Groningen een enquête uitgezet onder het stadspanel met ongeveer 9000 respondenten over hun gedrag ten aanzien van voedsel. Met de enquête hopen de partijen inzicht te verwerven in de motieven van stadjers om zo verduurzaming van de voedselketen gericht aan te pakken in de stad.


Leestijd: 1 minuut

Grote enquête onder 9000 Stadjers naar voedselkeuzes in Groningen
Grote enquête onder 9000 Stadjers naar voedselkeuzes in Groningen

Onlangs 2015 is de enquête in samenwerking met de gemeente Groningen uitgezet in het stadspanel. Maar meedoen kan nog steeds. Klik daarvoor op deze link. Invullen kost ongeveer tien minuten en onder de deelnemers wordt een half jaar gratis groente verloot. Deelnemen kan ook voor inwoners buiten de gemeente en is nog mogelijk tot en met 18 oktober.

De enquête bevraagt op uiteenlopende zaken, zoals gedrag ten aanzien van voedselverspilling, vleesconsumptie, regionaal en lokaal aankopen en de consumptie van vlees. De verduurzaming van het voedselsysteem hangt samen met deze onderwerpen. Inzicht in de beweegredenen van inwoners is dus zeer wenselijk voor het verder ontwikkelen van projecten en gemeentelijk beleid.

.

Let’s Gro
De uitkomsten van het onderzoek worden gepresenteerd tijdens inspiratiefestival Let’s Gro dat dit jaar op 20 en 21 november plaatsvindt. Houd voor de exacte programmering m.b.t. voedselactiviteiten op het festival de website eetbare stad Groningen in de gaten.

Groningen

Akkeliene Postema, Projectleider Voedsel bij de Natuur en Milieufederatie Groningen: "Uit onderzoek blijkt dat de provincie Groningen grotendeels zelfvoorzienend zou kunnen zijn. In de provincie produceren we dermate veel vlees, groente en fruit dat we er heel Groningen mee kunnen voeden, als niet alles geëxporteerd zou worden. De NMG denkt graag mee om te kijken hoe we de ketens in de provincie korter kunnen maken, om zo meer voedsel rechtstreeks van de boer bij de consument te krijgen".