Innovatie

Hanzehogeschool: landelijk ICT-programma klantenbeheer en e-commerce

De Hanzehogeschool Groningen ontwikkelt een nieuw studieonderdeel om te zorgen dat het studieprogramma van de opleidingen Commerciële Economie actueel blijft. Het gaat om ICT-toepassingen op het gebied van het klantenbeheer en e-commerce.


Leestijd: 1 minuut

Vanaf september 2002 zal het ICT-programma beschikbaar zijn voor alle hogescholen in Nederland. De Hanzehogeschool heeft voor dit project subsidie ontvangen van het ministerie van OC&W.In de ICT gaan de ontwikkelingen snel. Het ministerie van OC&W heeftdaarom speciaal budget vrij gemaakt ter bevordering vanICT-toepassingen in het hoger economisch onderwijs. Dit jaar hebbentien instellingen een projectvoorstel ingediend voor subsidie. Slechtsenkele daarvan zijn gehonoreerd, waaronder het voorstel van deHanzehogeschool. Daarmee maakt ook de hogeschool de slogan “GroningenIT-stad” waar.Samen met software bedrijf Unit 4 uit Sliedrecht en de HogeschoolZeeland gaat de Hanzehogeschool een “digitaal bedrijf” bouwen. Hetbedrijf zal over een op de praktijk gebaseerde database metklantbestanden beschikken en krijgt een eigen website. Bij hetdigitale bedrijf kunnen studenten aan de hand van opdrachten kennisopdoen over klantenbeheer en e-commerce.Het totale lesprogramma heeft een omvang van 600 tot 800 studie-uren.Alle hogescholen in Nederland kunnen er gebruik van maken. Het is ineerste instantie bedoeld voor de opleidingen HEAO CommerciëleEconomie. Een deel van de opdrachten is ook te gebruiken door verwanteopleidingen zoals International Business and Languages, SmallBusiness/Retail Management en Communicatie.