Innovatie
Hightech elektronische leermiddelen blijken in praktijk te werken
De met enige bombarie aangekondigde zogeheten ‘elektronische leeromgevingen’ op universiteiten en hogescholen blijken te werken. Critici zagen aanvankelijk niet zoveel in technische snufjes om de grootschaligheid van het onderwijs gedeeltelijk te ondervangen door bijvoorbeeld studenten veel intensiever met hun docenten te laten emailen. Maar de in theorie kwetsbare techniek, met vele denkbare mogelijke kinderziekten, functioneert goed. Zo is de Hanzehogeschool in Groningen, die miljoenen euro’s in een computernetwerk voor studiedoeleinden stak, blij met het nieuwe systeem.
Leestijd: 1 minuut
De Hanzehogeschool stelt dat de eerste resultaten de verwachtingen overtreffen. ‘’Studenten zijn gewend aan internet, dat bleek een groot voordeel bij de introductie. Ze zouden zelfs graag zien dat docenten vaker van het systeem gebruik gaan maken’’, vertelt Annemieke ter Borg, hoofd van de afdeling Onderwijs Support.Steeds meer docenten gebruiken computers om buiten gewone lessen contact met studenten te houden. Dit gaat veel verder dan het allang ingeburgerde emailen. Ze krijgen wederzijds informatie op hun scherm; van vragen tot complete opdrachten. Docenten blijven overigens hun colleges geven en spreekuren houden. De Hanze loopt voorop met de introductie van dit soort hulpmiddelen, maar ook elders in het land worden soortgelijke hippe leermiddelen geleidelijk geïntroduceerd. In Leeuwarden bijvoorbeeld wordt momenteel gezocht naar een geschikt systeem.Pedagogen, aanvankelijk kritisch en bijvoorbeeld bang dat studenten elkaars werkstukken zouden jatten, zijn nu enthousiast. ‘’Het levert juist leervoordelen op’’, meent Ter Borg. ‘’Studenten maken groepsgewijs werkstukken. Je moet wel creatieve vragen stellen, waarover nagedacht kan worden. Dus niet zomaar feiten vragen. Bij de juiste aanpak blijkt deze methode de creativiteit zelfs te versterken.’’