Innovatie

Martini Ziekenhuis meet patiëntervaringen twee keer per jaar

Het Martini Ziekenhuis in Groningen gaat voortaan twee keer per jaar de patiënttevredenheid meten. Het ziekenhuis gebruikt daarvoor een vragenlijst die samen met de vijf Santeonpartners, zorgverzekeraars en patiëntenorganisaties is ontwikkeld.


Leestijd: 1 minuut

Het onderzoek wordt uitgevoerd onder 8000 patiënten van het ziekenhuis. Het gaat om mensen die voor opname of dagverpleging in het ziekenhuis zijn geweest en patiënten die poliklinisch een behandeling of onderzoek hebben ondergaan.De vragen gaan over het zorgproces, bereikbaarheid, polikliniekbezoek, opname, de zorg door artsen en verpleegkundigen en het ontslag en de nazorg.

De CQI-Ziekenhuizen (Consumer Quality Index Ziekenhuizen) is een initiatief van de zes Santeonziekenhuizen, Stichting Melitus, een samenwerkingsverband van zorgverzekeraars en wordt ondersteund door de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF).

De vragenlijst levert voor de partijen waardevolle informatie op. Ziekenhuizen krijgen op ziekenhuis-, specialisme- en diagnoseniveau een beeld van de kwaliteit van de zorg die ze leveren vanuit het perspectief van de patiënt. Dat betekent dat niet alleen ziekenhuizen onderling van elkaar kunnen leren, maar ook de afdelingen binnen één ziekenhuis. Verzekeraars kunnen de resultaten gebruiken voor de inkoop van zorg.