Innovatie

Martini Ziekenhuis overgestapt op innovatieve zorg-ICT

Het Martini Ziekenhuis werkt als eerste topklinisch opleidingsziekenhuis van Nederland met HiX van ChipSoft, een nieuw Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). In juni 2015 ging Martini Ziekenhuis als eerste ziekenhuis in het Noorden volledig over op het werken met digitale dossiers. Door de ingebruikname van HiX zet het Martini Ziekenhuis nu de volgende stap. Daarmee is het naar eigen zeggen klaar voor de toekomst, waarin intensiever samenwerken met zorginstellingen in de regio en online mogelijkheden voor patiënten steeds belangrijker worden.


Leestijd: 1 minuut

Martini Ziekenhuis sluit operatiekamers; toestroom nieuwe coronapatiënten te groot
Martini Ziekenhuis sluit operatiekamers; toestroom nieuwe coronapatiënten te groot

Het Martini Ziekenhuis maakt een grote stap vooruit met HiX. Het systeem is moderner, overzichtelijker en uniformer ingericht dan de vorige versie”, aldus Harm Wesseling, Stafdirecteur ICT  & Medische Techniek. “Met HiX is het in de toekomst mogelijk in te spelen op de ontwikkeling dat patiënten meer betrokken worden bij de behandeling en een deel van hun dossier kunnen inzien. Ook kan het systeem ondersteunen bij de steeds intensievere samenwerking tussen de verschillende zorgverleners in de regio: het wordt gemakkelijker om informatie met hen te delen. Dat is een belangrijke schakel in de kwaliteit van de zorg.”

Niels Vogel, namens de Medische Staf in het ziekenhuis portefeuillehouder ICT, voegt daar aan toe: “Het invoeren van HiX is een logische stap in een innovatief ziekenhuis als het Martini Ziekenhuis. Een meer dan up-to-date en toekomstgericht EPD is voor de patiënt misschien niet direct zichtbaar, maar het stelt ons in staat om onze zorg voor de patiënt dagelijks beter te maken.”

Het invoeren van het nieuwe EPD is de afgelopen maanden een omvangrijke operatie geweest. Ongeveer 3.000 medewerkers hebben scholing gevolgd om met het nieuwe systeem te kunnen werken.


Foto: Kevster