Innovatie

Nieuwe IT-campagne van start

De vervolgcampagne van ‘IT swings in Groningen’ gaat zaterdag 5 mei officieel van start. Die dag wordt in de Volkskrant de eerste prikkelende advertentie geplaatst. De nieuwe campagnesite, www.itgroningen.nl, is inmiddels in de lucht. De campagne is een initiatief van het Groningse ICT-platform en wordt gefinancierd door de gemeente, het ICT-bedrijfsleven en ICT- onderwijsinstellingen.


Leestijd: 2 minuten

De advertentiecampagne heeft als spin-off ‘Kies voor jezelf, kies voor Groningen’ en richt zich met name op hoger opgeleiden tussen de dertig en veertig jaar. Door de campagne wil Groningen zich als IT-stad profileren. Zodoende moeten ervaren it-ers naar Groningen komen om hier te wonen en te werken.Met behulp van prikkelende advertenties, posters, bierviltjes met logo en een internetsite moet de ICT-sector in Groningen onder de aandacht komen. Bovendien levert de campagne het bewijs dat Groningen een snelgroeiende en dynamische IT-stad is met een ideale mix aan IT-activiteiten en bedrijven.De befaamde Groningse band IsOokSchitterend is voor de gelegenheid omgedoopt tot It’sOokSchitterend en heeft een speciaal nummer voor de campagne geschreven. Het nummer wordt begin juli gereleased.Een imago-campagne als deze is erg belangrijk omdat keer op keer blijkt dat de doelgroep, zeker in de Randstad, een onvolledig beeld heeft van wat Groningen als IT-stad te bieden heeft. Naast veel en grote gerenommeerde IT-bedrijven, een grootstedelijk cultureel leven, volop betaalbare woonruimte en een uitstekende kennis- en opleidingstructuur zijn er ook veel kleine en creatieve internetbedrijfjes. Bovendien heeft Groningen een goed ontwikkeld sociaal ict-netwerk.Het concept, de designs en de sitebouw van www.itgroningen.nl zijn gerealiseerd door theFactor.e en TMLC. Uniek aan de site zijn de drie thema’s met een eigen design waaruit de bezoeker kan kiezen. ‘Maak me gek’ is dynamisch en interactief. Door telkens verder te klikken wordt de bezoeker als het ware de site ‘binnen gelokt’. Het speelse thema is een parodie op een pornosite. De achterliggende gedachte hierbij is dat seks ’s avonds en ’s nachts het meeste internetverkeer genereert. In ‘Kieskeurig’, het onderdeel dat in de zomer online gaat, wordt de ‘quality of life’ van wonen, leven en reistijden in Groningen in nuchtere, ludieke cijfers vergeleken met die van Amsterdam. In ‘Communicator’ herkent de bezoeker het bekende beeld van een persoonlijke digitale assistent (DPA). Deze site biedt heldere en snel toegankelijke informatie over IT Groningen.