Er zijn op dit moment ruim 200 openbare laadpalen in de stad. Daar komen er de komende drie jaar naar schatting dus zo’n 350 bij. De 1500 locaties op de zogenoemde plankaart voldoen aan diverse eisen, zoals voldoende ruimte op de stoep voor rolstoelgebruikers en een acceptabele loopafstand voor de e-rijder.
De gemeente wil elektrisch rijden stimuleren en voorkomen dat inwoners bij de aanschaf van een auto kiezen voor een brandstofauto omdat ze er geen vertrouwen in hebben dat ze hun auto makkelijk kunnen opladen, aldus wethouder Philip Broeksma.
Een deel van de laadpalen komt te staan bij bijvoorbeeld buurthuizen, winkelcentra, sportparken en in de dorpskernen. De andere laadpalen komen er op aanvraag van bewoners. Een paal wordt pas geplaatst als een eigenaar van een elektrische auto een aanvraag indient. Broeksma: “We zoeken nu nog per aanvraag een locatie voor de paal en nemen vervolgens een verkeersbesluit. Dat proces kost ongeveer vijftien weken. Die periode willen we met deze plankaart aanmerkelijk verkorten.”
De gemeente vraagt inwoners te reageren op deze plankaart. Daarna neemt het college in één keer een besluit over deze mogelijke locaties. Dit gebeurt na de zomervakantie.
Innovatie
Nieuwe locaties voor laadpalen; gemeente vraagt om reacties
De gemeente Groningen heeft een kaart gemaakt met daarop ongeveer 1500 nieuwe plekken voor een openbare laadpaal. De gemeente vraagt bewoners en forenzen te reageren op de voorgestelde plekken. Er wordt een plek gezocht voor in eerste instantie zo’n 350 palen die de komende drie jaar geplaatst worden.
Leestijd: 1 minuut