Innovatie

Onderzoek RUG: Klanten wíllen wel duurzaam, maar geen betutteling

Hoe kun je mensen verleiden gezondere keuzes te maken in de supermarkt? Wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) onderzochten het de afgelopen vijf jaar, samen met de Universiteit van Wageningen (WUR). Een van de conclusies: mensen willen best gezondere keuzes maken, maar niet als ze het gevoel hebben dat ze betutteld worden. Dat meldt de RUG op de eigen website.


Leestijd: 1 minuut

Het onderzoek was een samenwerking van de Top Sector Agri & Food, de RUG en WUR, samen met de Nederlandse supermarktindustrie, een samenwerkingsverband onder de naam ‘Transparant, gezond en duurzaam.’ Het doel van de samenwerking: inzicht krijgen in de uitdagingen waar supermarkten mee te maken krijgen bij het stimuleren van gezonde en duurzame keuzes. De samenwerking is nu voltooid en de resultaten werden gepresenteerd in Den Haag.

Het onderzoek toont onder andere dat consumenten wel hulp wíllen bij het maken van verantwoorde keuzes, maar dat ze niet het gevoel willen krijgen daartoe gedwongen te worden.

Nutri-score

Volgens de RUG kan meer transparantie over de gezondheid en duurzaamheid van producten klanten helpen om verantwoorde producten te kopen, bijvoorbeeld door middel van de Nutri-Score. Maar volgens de onderzoekers is er meer nodig. Labels op de voorkant van verpakkingen zoals de Nutri-Score kúnnen wel helpen, maar alleen in combinatie met andere acties, bijvoorbeeld speciale aanbiedingen.

Volgens de RUG is het belangrijk dat supermarkten hier mee bezig zijn omdat consumenten 70 procent van hun eten in de supermarkt kopen. Er blijft een grote vraag naar ongezonde producten, en het is economische gezien onrealistisch om al deze producten volledig uit de schappen te halen. Dus moeten supermarkten op andere manieren proberen gezonde gewoonten te promoten.