Zo vertelt Olivier, de echtgenoot van Maaike, dat Maaike van Sweco alle ruimte krijgt om ’s ochtends wat later te beginnen om zo hun twee zoontjes naar het kinderdagverblijf te brengen. En de zoon van projectleider Jeroen laat weten het zo fijn te vinden dat zijn vader hem altijd naar korfbal kan brengen. Het idee erachter? “We willen op deze manier laten zien dat we bij Sweco veel waarde hechten aan goed werkgeverschap”, vertelt marketingmedewerker Vera Veelers. “En goed werkgeverschap betekent ook: zorgen voor een goede balans tussen werk en privé.”
Bij Sweco Nederland werken zo’n 2.200 mensen waarvan ruim 100 in Groningen. Veelers is een van hen. Ze maakt deel uit van een landelijk communicatieteam dat de opdracht kreeg om een nieuwe arbeidsmarktcampagne te ontwikkelen. En niet zonder reden: Sweco is namelijk op zoek naar zo’n 50 medior en senior projectleiders.
Haal de beste uit jezelf
“En ja, vind die maar eens”, vat Veelers de uitdaging samen. Ze klopte aan bij Arnoud Evenhuis, directeur en founding father van Buenaparte. Evenhuis en zijn team kwamen met het idee om in een campagne niet de werknemers zélf aan het woord te laten, maar juist hun naasten. Hij wijst op de pay off ‘haal de beste uit jezelf’. “De beste vader, de beste partner of juist de beste sporter. De campagne laat zien dat je bij Sweco de kans krijg om ‘de beste te zijn’. En wie kan daar beter over vertellen dan die ander?”
Vier projectleiders en hun familieleden werden benaderd met de vraag om voor de camera hun verhaal te doen. “We zijn met alle vier een volle dag meegelopen”, vertelt Evenhuis. “We zijn mee geweest naar de sportschool, of met het wegbrengen van de kinderen naar de opvang.”
Het resulteerde uiteindelijk in vier mini-documentaires van elk zo’n 2 minuten. Daarvan werden weer ultrakorte commercials gemaakt waarmee gericht online geadverteerd wordt. Ook opvallend: de campagne wordt ook intern, onder de Sweco-medewerkers zelf dus, volop onder de aandacht gebracht. Evenhuis legt uit: “Bijna een kwart van de mensen die een nieuwe baan vindt deze zijn eigen netwerk.”
Wie geïnteresseerd is in een functie als projectleider bij Sweco vindt op de speciale landingspagina geen ‘solliciteer hier’-knop. Onpersoonlijk, en daarom niet passend bij Sweco zeggen Evenhuis en Veelers. Daarom hebben ze gekozen voor de button ‘Plan je koffiemoment in’. “Dat sluit meer aan bij de campagne en het beeld dat we van Sweco willen uitdragen.”
Rest de vraag of de campagne al tot een nieuwe aanwas van projectleiders heeft geleid? Voor een antwoord op die vraag is het nog te vroeg, zegt Veelers. “Maar er zijn zeker al koffiemomenten ingepland.” De campagne loopt sowieso nog tot in het eerste kwartaal van volgend jaar. Mogelijk worden er daarna nieuwe filmpjes opgenomen, met ook nieuwe hoofdrolspelers.