Dat valt te lezen in de Cityscoop, een uitgave van de Groningen City Club. ULaaDS is een Europees duurzaamheidsproject. De letters vormen een afkorting die staat voor ‘Urban Logistics as an on-Demand Service’. In Groningen werkt de GCC hierin samen met de gemeente Groningen en de RUG. Per 1 januari 2025 wordt in dertig Nederlandse gemeenten, waaronder Groningen, een emissievrije zone ingesteld. Vanaf dat moment zijn CO2-uitstotende voertuigen niet meer welkom in de binnenstad. Een mogelijke oplossing voor deze uitdaging is het delen van elektrische voertuigen, één van de projectproeven waar ULaaDS op inzet in Groningen.
“Op dit moment wordt er volop getest door een vijftiental ondernemers,” vertelt Erwin Mulder van de Groningen City Club. “En nu is de pilot uitgebreid met een elektrische bestelbus. Die bus heeft een groter laadvermogen dan de cargo bike of de carver en biedt ondernemers de kans om grotere vracht te vervoeren.”
De testfase is niet zonder succes. “Ik ben heel enthousiast,” zegt Merlijn Albering van de Stadsakker. Van de cargobike en de carver maakt ze geen gebruik, omdat ze een eigen bakfiets heeft. De bus daarentegen, die vindt ze ideaal. “Ik gebruik de bus voor langeafstanden. Zo haal ik voorraden op bij leveranciers in Dronten en Heerenveen.”
Door de pilot heeft Albering zelfs besloten om de dieselbus van de Stadsakker de deur uit te doen. “Dat idee speelde al een tijdje in ons hoofd, maar ULaaDS heeft ons definitief doen besluiten om afscheid te nemen van de oude bus. Voor korte afstanden hebben we een Goupiel aangeschaft. Dat is een elektrisch busje geschikt voor korte afstanden. Ook onlinesupermarkt Picnic rijdt erin. Voor langeafstanden is de ULaaDS-bus ideaal.”
Ook Cor Dijkstra en Gea Koeling van De Kaaskop zijn blij met de uitbreiding van de pilot. “Voor De Kaaskop gaan we regelmatig de stad uit. Producten voor in de winkel halen we veelal bij boeren in de omgeving,” zegt Dijkstra. “Daarvoor gebruiken we de deelbus.”
“Een of twee keer per week maken we gebruik van een van de voertuigen. Dat is niet alleen handig voor ons zelf, maar ook voor het project,” zegt Dijkstra. Hij duidt op het onderzoek achter de pilot. De Rijksuniversiteit Groningen vergaart allerlei gegevens: Voldoen de voertuigen? Waar lopen de ondernemers tegenaan? Werken de reserveringssystemen goed? Wat zijn de piekmomenten? “Resultaten zijn er nog niet, omdat het onderzoek nog loopt,” zegt Mulder. Toch hoopt hij binnenkort de eerste bevindingen met de ondernemers te kunnen evalueren.
In het begin was het voor de ondernemers bijvoorbeeld nog wat aftasten met het reserveringssysteem. “Maar als je tijdig reserveert, gaat het altijd goed,” zegt Dijkstra. “En als je de bus nodig hebt op een moment dat hij gereserveerd is, kun je in overleg met de andere ondernemers tot een oplossing komen.”
Momenteel staat de nieuwe bus nog niet in de binnenstad. Als de laadpaal is geïnstalleerd verhuist hij van Century Autogroep, één van de partners van het project, naar het centrum.