Volgens Aanpak Ring Zuid is het gebroken puin van het Herewegviaduct voor bijna 100% verwerkt in het nieuwe beton van de vloer. Het toevoegen van ‘nieuwe’ basisgrondstoffen zoals grind en zand was daardoor niet meer nodig. Het is een primeur voor Rijkswaterstaat dat vrijgekomen puin (granulaat) voor bijna 100% hergebruikt kan worden in een nieuwe constructie in hetzelfde project.
Het viaduct bij de Hereweg is afgelopen zomer gesloopt door Combinatie Herepoort en sloopbedrijf Vlasman. Tijdens de sloop is onderzoek gedaan naar de materialen die bij de bouw in 1965 gebruikt zijn. Ook is tijdens de sloop het puin van verschillende onderdelen van het viaduct apart opgeslagen. Het afval van de beste kwaliteit is daarna kleiner gemaakt, gewassen en gezeefd. Er zijn proeven gedaan om te verzekeren dat de reststoffen ook weer voor 100 jaar gebruikt mogen worden in de nieuwe vloer van de Esperantotunnel.
Rijkswaterstaat heeft als doel om in 2030 het gebruik van basisgrondstoffen met 50% terug te brengen. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet in circulair bouwen en verlagen van de CO2 uitstoot.