Innovatie

RUG-onderzoeker pleit voor meer aandacht studiekeuze om vroegtijdig schoolverlaten te voorkomen

Mandy van der Gaag, universitair docent Ontwikkelingspsychologie bij de Rijksuniversiteit Groningen, pleit voor meer begeleiding bij de studiekeuze. Volgens haar is dit nodig om het aantal vroegtijdige schoolverlaters terug te dringen.


Leestijd: 2 minuten

Na een jarenlange daling is vorig schooljaar het aantal jongeren dat voortijdig de school verlaat gestegen tot 30.000, waarvan 25.000 van het mbo. Het gaat hierbij om jongeren tussen de 12 en 23 die zonder diploma (mbo, havo of vwo) van school gaan.

Demissionair minister Dijkgraaf van Onderwijs heeft een actieplan opgesteld om schooluitval voor alle niveaus terug te dringen. “We zien dat de minister heel voortvarend te werk gaat, en dat is ook goed”, zegt Van der Gaag over de plannen. “Er wordt ingezet op coaching en begeleiding om de persoonlijke omstandigheden van een leerling in kaart te brengen en daarin ondersteuning te bieden, dat is bijzonder belangrijk. Wat ik echter mis in het aanvalsplan is een goede oplossing voor het feit dat het grootste deel van de voortijdig schoolverlaters aangeeft dat hun studie de verkeerde keuze was.”

“Je moet niet vergeten dat 83% van die uitvallers op het mbo zitten – dat zijn studenten die op hele jonge leeftijd, meestal 15 jaar, een hele specifieke studie hebben moeten kiezen”, gaat Van der Gaag verder. “Het is niet gek dat dit vaak verkeerd gaat, zij missen nog vaardigheden om grote levenskeuzes te maken en zitten nog middenin het proces van identiteitsontwikkeling.”

Volgens Van der Gaag is het grootste probleem studiekeuzebegeleiding niet in het belang is van middelbare scholen. “Hun taak houdt op bij het afleveren van een diploma, er is geen stimulans om leerlingen te helpen uitvinden wat zij daarna moeten doen. Daar zou beleid veel steviger op in moeten zetten.”

“Het aanvalsplan van de minister biedt een mooi uitgangspunt, het erkent dat studenten beter moeten kiezen. Maar tegelijkertijd slaat het de plank mis qua implementatie, door de oplossing te zoeken in meer geld voor voorlichting vanuit het mbo. Dat gaat niet werken, want studiekeuzes maken is ook identiteit ontwikkelen, en keuzes leren maken, en daar is veel meer voor nodig dan voorlichting.”