En het kan volgens Heijnen nog wel even duren voor we op dat punt zijn. De geraamde kosten lopen uiteen van bedragen tussen de 5 en 10 miljard euro. Het kabinet heeft 3 miljard euro gereserveerd voor de Lelylijn, de rest van het geld moet uit Europa en vanuit Noord-Nederland worden opgehoest.
Gedeputeerde Fleur Gräper (D66) van de provincie Groningen stelde eerder dat het niet realistisch is om miljarden vanuit Noord-Nederland te verwachten. De financiering vanuit Europa is dus een voorwaarde.
Er wordt momenteel gekeken of de Lelylijn financiering kan krijgen vanuit het zogeheten Trans European Network (TEN-T-netwerk). Daarnaast wordt er gekeken of er nog aanvullende mogelijkheden zijn vanuit Europese gelden. Het kan nog wel even duren voordat daar meer duidelijkheid over is. De Lelylijn kan dus nog wel even duren. Voor een startbeslissing moet er zicht zijn op minstens 75 procent van de financiering.
De staatssecretaris wil wél verder met onderzoek naar de haalbaarheid van de Lelylijn, waarin ook duidelijk moet worden wat nu de daadwerkelijke kosten zijn, zodat ook helder is hoeveel geld er vanuit Europa en Noord-Nederland op tafel moet worden gelegd.
Innovatie
Staatssecretaris: pas verder met Lelylijn bij zicht op driekwart van benodigde geld
Pas wanneer er driekwart van het benodigde geld bij elkaar is gesprokkeld, worden de eerste concrete stappen voor de aanleg van de Lelylijn gezet. Dat heeft staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) laten weten in het commissiedebat Infrastructuur van de Tweede Kamer. Dat meldt RTV Noord.
Leestijd: 1 minuut