Innovatie

Studenten uit alle delen van de wereld aan de slag voor FC Groningen in digitale hackathon

Hoe kun je, met gebruikmaking van de nieuwste digitale middelen, contacten met je supporters én met je sponsoren verder verbeteren? Deze vragen, die waren voorgelegd door FC Groningen, werden vorige week besproken door studenten. Bijzonder was dat niet alleen Groningse studenten er over na konden denken, maar studenten uit alle delen van de wereld. Dat is tegenwoordig mogelijk dankzij een ‘digitale hackathon’ die werd georganiseerd door het Groningen Digital Business Center.


Leestijd: 2 minuten

Studenten uit alle delen van de wereld aan de slag voor FC Groningen in digitale hackathon
Studenten uit alle delen van de wereld aan de slag voor FC Groningen in digitale hackathon

Meer dan vijftig studenten uit de hele wereld en vanuit een diversiteit aan universiteiten gingen vorige week aan de slag met twee door FC Groningen aangeleverde business challenges. Verdeeld over veertien groepen deden ze woensdag, donderdag en vrijdag mee aan de gezamenlijke door IBM, GDBC van de Rijksuniversiteit Groningen en de FC Groningen georganiseerde online hackathon. De omgeving was gathertown, een virtuele wereld met diverse meeting spaces, collegezalen, projectruimtes en game-rooms.

De Groningse studenten Ebby Shirazi, Vincent Kammermeier en Margarita Panayotova stonden voor de organisatie als onderdeel van hun stage bij het GDBC. Eerder was een door IBM georganiseerde workshop in de Euroborg al onderdeel van de voorbereiding en de laatste taak voor de drie studenten is de opbrengst van de hackathon te vertalen naar concrete actieprogramma's voor de (nabije) toekomst.

Het merendeel van de deelnemende studenten was afkomstig van de Rijksuniversiteit Groningen, maar er waren dus ook andere deelnemers, zoals zo Billy Byiringiro, student AI en computer science in Edinburgh, en Daniel Self uit Australië en Abdullah Alsulaim uit Saoudi-Arabië.

De veertien teams werden verdeeld over twee challenges van FC Groningen. De ene challenge was gerelateerd aan connectie met de fans, de andere aan die met sponsoren. De studenten konden gedurende de drie dagen adviezen inwinnen bij diverse partijen (KNVB, Sportfive, IBM, Rabobank etc) die virtueel aanwezig waren voor spreekuren. Ook was er specifieke pitchtraining richting de beslissende vrijdag, gegeven door Tim Velthuis.

Vrijdagmiddag stonden in twee groepen de afsluitende pitches op het programma, gepresenteerd aan twee jury's bestaande uit  afgevaardigden van de RUG, IBM en FC Groningen. Het 'pauze nummer' hier, zodat de jury zich kon beraadslagen over de uitslag, werd verzorgd door WIjnand Aalderink die de studenten tips en tricks meegaf in netwerken en in de zoektocht naar een mooie baan. Rond 18 uur waren het Saskia Schoep-Pybus van IBM en Edwin Froma van FC Groningen die de winnaars van de hackathon bekend maakten.