De opdracht was om een veelbelovend, creatief concept te ontwerpen voor een ‘mysterieuze’ opdrachtgever. Dit jaar was die opdrachtgever Kunstpunt Groningen. In totaal deden er dertig studenten mee aan de competitie.
Kunstpunt Groningen bedacht de opdracht: het ontwikkelen van een campagne rond een kunstwerk in de binnenstad, gericht op 18- tot 24-jarigen. Paula Lambeck, directeur Kunstpunt Groningen: “Deze leeftijdsgroep heeft vooral interesse in andere kunstdisciplines, zoals film en muziek. Daarom wilden wij de studenten zelf vragen hoe we ze kunnen betrekken bij beeldende kunst.”
De studenten uit Zagreb hebben cultuurverschillen uitgelicht en heeft de jury doen inzien dat Groningen ontzettend rijk is met kunst. Dit in tegenstelling tot Zagreb. Daarbij is het concept gericht op het invloed geven aan jongeren in de stad. Dit noemt de jury ‘slim en effectief’.
De studenten van de Hanzehogeschool Groningen, Algebra University College in Zagreb en Hochschule der Medien in Stuttgart werden verdeeld over zes teams en konden voor de opdracht kiezen uit drie verschillende kunstwerken in de openbare ruimte: het openbaar toilet aan de Reitemakersrijge, de muurschildering van Aletta Jacobs op het Broerplein en Appuntamento con la musica op het Waagplein. Naast de Hanzehogeschool en Kunstpunt Groningen beoordeelde reclamebureau Fitbrand de ontwerpen.
Foto: Kunstpunt Groningen // Kathy
Innovatie
Studenten uit Zagreb winnen ontwerpprijs met campagne voor Kunstpunt Groningen
Studenten uit Zagreb hebben een internationale ontwerpprijs gewonnen door een campagne te bedenken voor Kunstpunt Groningen. De studenten deden afgelopen week mee aan de International Creative Design Challenge (ICDC), een internationale competitie tussen hogescholen op het gebied van communicatie, multimedia en design.
Leestijd: 1 minuut