Nieuws

Aftellen kan beginnen: zondag gaat het nieuwe station open

Het aftellen kan beginnen: na een megaklus van 64 dagen gaat aankomende zondag het nieuwe station Groningen open. Wat treffen de reizigers zondag aan?


Leestijd: 2 minuten

Het meest in het oog springend is zonder meer het nieuwe, ondergrondse reizigersplein, zegt projectleider Bas ten Berge tegen de Groninger Ondernemers Courant. Vanaf dit plein gaan er roltrappen omhoog naar de perrons, waar je dan de trein kunt pakken.

Het ondergrondse plein is nog niet helemaal klaar, maar volgens toch al behoorlijk indrukwekkend. Modern, licht en met rode en gele stenen in de wanden, een knipoog naar de kleuren van het interieur van de stationshal maar ook naar de gele tegeltjes in de binnenstad.

Reizigers uit de zuidelijke stadswijken kunnen het plein via de Parkweg bereiken, ook zónder kaartje. De tijdelijke fietsenstalling bij de Achterweg wordt uitgebreid.

Op de plekken waar eerder sporen lagen, ligt een nieuw perronplein. Reizigers kunnen dan ook weer droog op hun trein wachten: de historische perronkappen zijn ook weer teruggeplaatst. Wel wordt er her en der nog op het plein gewerkt.

Ook niet onbelangrijk: het station is straks niet langer kopstation, maar – voor de treinen van Arriva – een doorrijstation. Dat betekent dat de treinen uit Leeuwarden, Veendam, Bad Nieuweschans, Delfzijl en Roodeschool/Eemshaven door kunnen rijden en dat er een nieuwe dienstregeling komt. Voor de treinen van NS blijft Groningen het eindstation. 

Het duurt nog wel tot 2027 voordat echt alles af is. Ten Berge wijst als voorbeeld op de fietsstunnel onder het station door, die waarschijnlijk begin dat jaar gereed is.

Het nieuwe busstation, aan de zuidkant van het station, kan naar verwachting in 2026 in gebruik worden genomen. De grootste hobbel is tijdens de buitendienststelling al genomen: toen is de bustunnel op z’n plek gereden. Die ligt er dus nu, maar komende maanden moet de ingang van de tunnel aan de noordzijde, vanaf de Stationsweg, nog aangelegd worden. En daarna ligt de bal bij de gemeente om zowel de voorzijde als het hele stationsgebied aan de zuidzijde in te richten.