Nieuws

Akzo Nobel gaat chloortransporten verminderen


Leestijd: 1 minuut

De reden is dat de chloortransporten erg duur zijn door de uitgebreide veiligheidsmaatregelen die getroffen moeten worden. Bovendien wil Akzo Nobel de risico’s tot een minimum beperken. De vermindering van de transporten past in het beleid dat Akzo al jaren voert. De afgelopen jaren is het transport teruggebracht van 270.000 ton in 1978 naar vijftigduizend ton per jaar. De geplande maatregel houdt in dat de chloorfabrieken in Delfzijl en Hengelo niet meer op volle toeren hoeven te draaien en economisch onrendabel worden. Het is nog onduidelijk of de fabrieken in de toekomst worden gesloten of hoeveel arbeidsplaatsen verloren gaan. Het besluit heeft mogelijk ook gevolgen voor de 2000 werknemers in de chloorindustrieën in Hengelo en Delfzijl. De chloorfabriek in Rotterdam gaat in de toekomst de chloor produceren die nu nog uit Delfzijl en Hengelo komt. De chloortransporten stuiten al jaren op verzet van de milieubeweging. Die vindt de risico’s voor de volksgezondheid onaanvaardbaar te hoog, omdat de trein door dichtbevolkte gebieden rijdt. Een ramp met een chloortrein kan tot duizenden doden leiden. De wolk chloorgas verspreidt zich met windkracht vier met dertig kilometer per uur en slaat acuut op de ademhaling en de ogen. De discussie laaide op door een uitspraak van burgemeester Wallage. Die noemde de chloortransporten gevaarlijker dan vuurwerkopslag.