Nieuws

Akzo Nobel: ‘Kans op ongeluk met chloortrein verwaarloosbaar klein’

De kans op een ongeluk met een chloortrein waarbij duizenden slachtoffers vallen is ‘verwaarloosbaar klein’. Dat zegt Akzo Nobel in reactie op een gisteren gepresenteerd concept Rampenplan. De Tweede Kamer heeft ook op dat plan gereageerd en wil snel speciale hoorzittingen gaan houden over de chloortransporten.


Leestijd: 2 minuten

Weliswaar is die kans statistisch gezien misschien aanwezig, maar dat is vooral een theoretische kwestie, stelt Akzo Nobel. ‘Dat blijkt ook uit het feit dat er tot nu toe in Europa nog nooit één dodelijk slachtoffer is gevallen bij het transport van chloor’.Dat zegt woordvoerder R. de Vries van Akzo Nobel in reactie op het Concept Raamplan Chloor, dat dinsdag door de burgemeesters van zeven Groningse gemeenten werd gepresenteerd. Volgens dat plan, waar veiligheidsmaatregelen rond chloortransporten door de provincie Groningen tegen het licht worden gehouden, kunnen er bij een ramp met een chloortransport in een stedelijk gebied in het ergste geval 5000 dodelijke slachtoffers vallen. Bij de presentatie liet burgemeester Wallage van Groningen weten dat volgens het onderzoek de kans op een ongeluk weliswaar buitengewoon klein is, maar als er iets gebeurt de hulpverleningsdiensten dan weinig meer kunnen doen.Volgens Wallage en de andere Groningse burgemeesters zullen minister Pronk en de Tweede Kamer nu een oordeel moeten vellen over de vraag of de chloortransporten nog wel verantwoord zijn.Volgens Akzo Nobel zijn de transporten vanuit Delfzijl en Hengelo in de huidige vorm wel degelijk verantwoord. ‘Als wij vonden dat de risico’s te groot waren zouden wij het zeker niet doen’. Hij wijst er op dat Akzo Nobel de hoeveelheid chloor die jaarlijks vervoerd wordt door Nederland heeft teruggebracht van 270.000 ton 50.000 ton per jaar. ‘Uiteraard kun je de kans op een ongeluk nooit helemaal uitsluiten. Uiteindelijk kom je dan ook bij de vraag: zijn wij in Nederland nog bereid om bij activiteiten nog enig risico te accepteren’, aldus De Vries.Overigens is Akzo Nobel momenteel in overleg met minister Pronk over een verdere en versnelde reductie van de hoeveelheid chloor die jaarlijks wordt getransporteerd. Akzo Nobel heeft laten weten de hoeveelheid te transporteren chloor terug te kunnen brengen tot 10.000 ton in drie jaar. Maar daarvoor heeft het bedrijf de minister wel een vergoeding gevraagd van 110 miljoen gulden als bijdrage in de investeringskosten.