“Hét nieuwe grote centrale plein van Groningen: voor, achter en rondom het monumentale Hoofdstationsgebouw, zo zie ik de ideale toekomst voor het centrum van Groningen. Het nu foeilelijke stationsplein zal dan getransformeerd zijn tot een ware parel. Een groot centraal plein, met in het midden het prachtige stationsgebouw.
Aan de achterkant De Nieuwe Poort en aan de voorkant Martiniplaza, met daaronder een grote parkeergarage, onder de gehele lengte van de Stationsweg. Voor het stationsplein langs kunnen de autos ondertunneld doorrijden met afslagen ten behoeve van station, Nieuwe Poort en Martiniplaza. Dat dit een rigoreus plan is en veel duiten kost, zal duidelijk zijn, maar dan ben je ook voor de komende 150 tot 200 jaar klaar! Bijkomend voordeel van zo
n nieuw groot multifunctioneel plein is dat je de enorme drukte weghaalt bij de oude binnenstad. Op bepaalde dagen en bij sommige evenementen knapt deze nu al bijna uit zijn voegen.
Aan de overzijde van het water heb je de historische binnenstad en aan de stationskant komt dan de moderne binnenstad. Iets soortgelijks is ook in een stad als Singapore in de loop der jaren tot stand gekomen, waar het moderne Central Business District heel mooi gelegen is naast het oude historische centrum. Zorg voor goede loop- en fietsverbindingen tussen beide centra en Groningen zal ook tot ver in de toekomst ain Pronkjewail in golden raand
blijven.
In dit plan vind ik het minder interessant of je De Nieuwe Poort wel of niet opsplitst in onderdelen. Van veel meer belang voor de toekomst van de stad en de invulling van de nu veel te schaarse ruimte, is het ontstaan van een nieuw stuk binnenstad. Je kunt bij deze visie uitgaan van zowel een deelbare als ondeelbare Nieuwe Poort.
Dat de activiteiten van De Nieuwe Poort en Martiniplaza elkaar kunnen versterken, zeker als ze dichtbij elkaar gelegen of via een goede en korte spoorverbinding met elkaar zijn verbonden, staat buiten kijf! De Nieuwe Poort kan in zijn geheel achter het Hoofdstation, maar mag wat mij betreft dus ook in delen, waarbij op de huidige locatie aan de Trompsingel, of in de Suikerzijde vlakbij het geplande treinstation, een grote Popzaal wordt gebouwd.
Renovatie van de gehele Oosterpoort op de huidige locatie is sowieso geen optie. De huidige Oosterpoort is al lang uit zijn jasje gegroeid en technisch sterk verouderd. Het moet als gebouw een grotere capaciteit krijgen en daar is ter plekke de ruimte niet voor. Dan moeten er etages bovenop gebouwd worden, extra liften bij komen, etc. De komst van een grotere parkeergarage is nodig en vervolgens moet men nog meer moeite doen om uit die parkeergarage weg te rijden, die drukke weg voorlangs op (Trompsingel).
Voor de aan-en afvoer van zowel treinreizigers als bezoekers van De Nieuwe Poort en Martiniplaza die met de auto komen, is er geen betere plek te bedenken dan in de onmiddellijke nabijheid van het Hoofdstation en de op loopafstand gelegen oude binnenstad. Daarbij hoort vanzelfsprekend een grote en gemakkelijk te bereiken parkeergelegenheid. Veel mensen zullen er dan voor kiezen na muziek-, theater- of ander cultuurvermaak, ook even de oude binnenstad met een bezoek te vereren. De plaatselijke economie zal dit een flinke boost geven.
Als De Nieuwe Poort èn Martiniplaza eenmaal gerealiseerd zijn aan een groot nieuw plein met in het midden het mooiste stationsgebouw van Nederland, zul je zien dat er onder de bevolking eenzelfde soort reactie ontstaat als destijds na de bouw van het Groninger Museum en het Forum.
Toen was er voorafgaand aan alle plannenmakerij ook een bak vol kritiek, maar na de realisatie van de nieuwe gebouwen en nieuwe situatie ter plekke, restte er niets dan lof! Architecten en stedenbouwkundigen uit binnen- en buitenland waren zeer onder de indruk en Groningen-stad is nog nooit zoveel enthousiasme en PR ten deel gevallen.”
Bart de Glint