“November stond in het teken van het Deltaplan van het Noorden. Het Deltaplan, waarin de aanleg van de Nedersaksenlijn en de Lelylijn de twee pijlers zijn om de bereikbaarheid van onze regio sterk te verbeteren. En met die bereikbaarheid de kwaliteit van leven een flinke impuls te kunnen geven. De ‘MIRT-onderzoeken’ naar de beide lijnen bewezen deze maand hun nut en noodzaak. Daarom leek het de noordelijke bestuurders een logische stap om de volgende stap te zetten die kan leiden tot de aanleg van deze sporen: de zogeheten ‘MIRT-verkenning’.
Wat voor ons een logische stap leek, bleek voor het kabinet in november een nog niet te nemen horde. Jazeker, de Lelylijn en de Nedersaksenlijn kwamen prominent voor in het hoofdlijnenakkoord en het regeerprogram. En zelfs de koning sprak er in de troonrede een passage over uit. Maar ja, er is geen geld he? Onze teleurstelling en de verbazing was groot. Wat weten de leden van het kabinet nu wat zij een kwartaal terug nog niet wisten?
En – zo benadrukten wij – een verkenning is nog geen investeringsbeslissing. Het argument dat je geen geld hebt, is nu nog niet doorslaggevend. Laten we samen kijken wat de mogelijkheden zijn. Hoe we voor deze investeringen kunnen sparen. Als het oog van de naald ditmaal een ‘masterplan’ is, dan kunnen we daar natuurlijk door.
Aan het eind van de maand verzamelden noordelijke bestuurders zich op een bomvolle publieke tribune van de Tweede Kamer. Om te horen dat vrijwel elke woordvoerder uitsprak dat de Lelylijn en de Nedersaksenlijn er moeten komen. We moesten denken aan een oude reclame van de Friesland Bank: ‘willen is kunnen’. Het debat duurde ruim een werkdag. En aan het eind van de dag leek de motie over de wenselijkheid van een masterplan Lelylijn het hoogst haalbare.
En een dringende oproep (nee, het werd nét geen resultaatsverplichting) aan het kabinet om de Nedersaksenlijn een stapje dichter bij realisering te brengen.
Vlak voor het kerstreces gaan we er met de staatssecretaris opnieuw over praten. Als het oog van de naald ditmaal een ‘masterplan’ is, dan kunnen we daar natuurlijk door. En we zullen net als het kabinet aankondigde ‘creatief nadenken’ over de volgende stap voor de Nedersaksenlijn.
Want geen misverstand: die beide spoorlijnen, die komen er gewoon. Laten we ons vasthouden aan een Vlaamse uitdrukking: soms is de omweg de kortste weg.”
(Deze bijdrage verscheen eerder op de LinkedIn pagina van René Paas).