Het meest in het oog springend van het nieuwe station is zonder meer het nieuwe, ondergrondse reizigersplein. Vanaf dit plein gaan er roltrappen omhoog naar de perrons, waar je dan de trein kunt pakken.
Reizigersplein is ook zonder kaartje bereikbaar
Reizigers uit de zuidelijke stadswijken kunnen het ondergrondse plein via de Parkweg bereiken, ook zónder kaartje. De tijdelijke fietsenstalling bij de Achterweg wordt uitgebreid.

Op de plekken waar eerder sporen lagen, ligt een nieuw perronplein. Reizigers kunnen weer droog op hun trein wachten: de historische perronkappen zijn ook weer teruggeplaatst. Wel wordt er her en der nog op het plein gewerkt.
Verder is het station is nu niet langer kopstation, maar – voor de treinen van Arriva – een doorrijstation. Dat betekent dat de treinen uit Leeuwarden, Veendam, Bad Nieuweschans, Delfzijl en Roodeschool/Eemshaven door kunnen rijden en dat er een nieuwe dienstregeling is. Voor de treinen van NS blijft Groningen het eindstation.

Het duurt nog wel tot 2027 voordat echt alles af is. Zo wordt er aan de zuidzijde nog gewerkt aan het nieuwe busstation, dat waarschijnlijk volgend jaar klaar is. Ook komt er een fietsenstalling onder het Hoofdstation en wordt er gewerkt aan nieuwe fietstunnel die de noordkant met de zuidkant van het station verbindt.