Nieuws

Evaluatierapport Fremantle Highway: samenwerking bij incidenten kan beter

De samenwerking tussen verschillende partijen die betrokken zijn bij reddingsoperaties op zee, kan beter. Dat is de conclusie van onderzoekers die de reddingsoperatie van de Fremantle Highway hebben geëvalueerd. Op verschillende momenten tijdens de operatie was er sprake van verwarrende communicatie.


Leestijd: 2 minuten

Foto | Kustwacht
Foto | Kustwacht

Aan boord van het schip Fremantle Highway ontstond op dinsdag 25 juli 2023 brand. Het schip voer toen 27 kilometer noord van Ameland. De hulpverlening bij de brand kwam laat op gang, onder andere doordat de bemanning van de boot zelf de situatie minder dreigend inschatte dan later bleek, maar ook omdat de communicatie tussen betrokken partijen niet op alle punten even duidelijk was. Bij het incident overleed een van de bemanningsleden. De overige 23 bemanningsleden werden onder moeilijke omstandigheden van het schip en uit het water gered.

Om verbeterpunten in de reddingsoperatie te zoeken, heeft Trimension het incident geëvalueerd met rederij Noordgat, de KNRM, de MIRG, de kustwachthelikopters en het kustwachtvliegtuig, de meldkamer Noord-Nederland, de veiligheidsregio Groningen, Multraship en vertegenwoordigers van de Kustwacht.

Over het algemeen is de leiding en coördinatie van de reddingsoperatie goed verlopen, maar de communicatie was niet over even duidelijk, blijkt uit het rapport. Bij het aanwijzen van een landingsplaats voor de eerste kustwachthelikopter ontstond verwarring bij de meldkamer Noord-Nederland over de aard van de letsels en het aantal gewonden dat met de eerste kustwachthelikopter naar de wal werd gebracht. Hierdoor kreeg deze helikopter tweemaal een andere bestemming opgedragen door de meldkamer Noord-Nederland. “Dit was ook een gevolg van de beperkte capaciteit van ambulancezorg en ziekenhuiszorg die, zeker in de nacht, in Noord-Nederland niet overal direct beschikbaar is”, is in de evaluatie te lezen.

De meldkamer Noord-Nederland werkt niet vaak samen in opgeschaalde toestand met het Kustwachtcentrum. Daarin kunnen beide organisaties elkaar beter vinden, luidt een van de hoofdconclusies van Trimension.

De aanbevelingen van het rapport gaan onder meer over de samenwerking tussen de verschillende partijen die betrokken zijn bij de reddingsoperatie. Zo gaat een van de aanbevelingen over het betrekken van de meldkamer Noord-Nederland bij de training en oefening van de Kustwacht en vice versa. Ook wordt aanbevolen om de opties voor het tanken van de kustwachthelikopter in de briefing op te nemen.