‘Ze overtreden daarmee de wet’, zegt Edwin Kuiper, bestuurder FNV Streekvervoer. Toen even na 7.00 uur op woensdagochtend een groot aantal uitzendkrachten het terrein op kwam lopen, kregen de stakende chauffeurs argwaan. ‘Natuurlijk wordt er wel meer met uitzendkrachten gewerkt, maar dit waren er heel veel en velen waren ook niet bekend bij de chauffeurs’, aldus Kuiper.
Daarnaast werden ook extra werknemers van andere vestigingen van Qbuzz gesignaleerd. Kuiper: ‘Chauffeurs gaven ook aan dat ze door het uitzendbureau op het laatste moment werden ingezet. Sommige chauffeurs wisten zelfs niet eens welke route ze moesten rijden bij het verlaten van de vestiging.’
FNV heeft de situatie aan het management van Qbuzz voorgelegd. ‘Ten overstaan van van alle stakende buschauffeurs werd dit eerst ontkend en was het heel toevallig’, vertelt Kuiper. Vervolgens zegde de werkgever toe dat de stakers de roosters mochten inzien. Kuiper: ‘Toen stakers dat wilden doen, werd dit plotseling door Qbuzz geweigerd. Een arrogante houding, die werkgevers ook al lieten zien tijdens de cao-onderhandelingen.’
De chauffeurs in het streekvervoer staken voor een betere cao die er onder meer voor moet zorgen dat de sector aantrekkelijker wordt, ook voor jonge chauffeurs. Vanaf dinsdag 31 mei wordt er twaalf dagen lang bijna elke dag op meerdere plekken in het land gestaakt. Daarmee worden de estafettestakingen die drie weken geleden begonnen geïntensiveerd.
De nieuwe cao moet gaan gelden met terugwerkende kracht van 1 juli 2021 tot en met 31 december 2022. In het streekvervoer werken in totaal zo’n 13.000 mensen.
Nieuws
FNV verdenkt Qbuzz van inzet stakingsbrekers
Toen werknemers van het streekvervoer op woensdagochtend aan het staken waren, stonden uitzendkrachten massaal op het remiseterrein van Qbuzz aan de Koningsweg in Groningen om het werk over te nemen. FNV krijgt daardoor de indruk dat er sprake is van stakingsbrekers en vindt dat Qbuzz daarmee flink de fout in gaat.
Leestijd: 1 minuut