Nieuws

Marathon: meerdere mensen onwel, twee slachtoffers naar het ziekenhuis

Tijdens de Marathon Groningen, die zondag gelopen werd, zijn zeven mensen onwel geworden. Twee van hen moesten naar het ziekenhuis. Voor de hulpverlening werd opgeschaald naar GRIP 1.


Leestijd: 1 minuut

Volgens de Veiligheidsregio waren er verdeeld over de hele route mensen onwel geworden. Om te coördineren dat de slachtoffers op diverse plekken langs de route de juiste hulpverlening krijgen, werd er opgeschaald.

Door het warme weer werden meerdere lopers bevangen door de hitte. De brandweer besloot daarop op twee plekken langs de route voor extra verkoeling te zorgen door water te sproeien. Ook werden er natte handdoeken uitgedeeld. Ook omwonenden en toeschouwers droegen een steentje bij: ze zorgen voor extra verkoeling door de deelnemers met tuinslangen te besproeien en water uit te delen.

Op de Zernike Campus werd een Mobiele Commando Unit ingericht waar vertegenwoordigers van onder meer brandweer, politie en geneeskundige diensten gezamenlijk de inzet coördineerden.

De marathon, die zondag voor het eerst werd georganiseerd, trok duizenden deelnemers naar de stad. Hardlopers kwamen in actie op de marathon, halve marathon, 10 kilometer en de Kids Run. In totaal deden er 12.000 lopers mee. Start en finish lagen op de Zernike Campus; het parcours voerde door zowel het centrum als de buitengebieden van Groningen.

Foto’s: Raymond Bos