“Das Warten auf Godot ist vorbei”, kopt de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeiting. Volgens deze krant voldoet het stuk niet aan de subsidievoorwaarden, omdat een groep mensen (vrouwen, red) van auditie werd uitgesloten. De krant citeert een reactie van de regisseur die het gevoel heeft door het Usva-besluit in een absurdistisch toneelstuk te zijn beland.
Woke
De Deense krant Dokument, onder de kop Woke: “Als er iets is dat we in onze absurde tijd kunnen gebruiken, dan is het Beckett en zijn theater van het absurde. Maar nee, Beckett is (in Groningen) duidelijk aan de kant gezet door humeurige diversiteitsadviseurs.”
Italië
Het Italiaanse Corriere della Serra wijst er op dat het onmogelijk is om het stuk met vrouwen uit te voeren, omdat Beckett dat nu eenmaal zelf zo heeft bepaald, en de rechten van het stuk nog steeds bij zijn erfgenamen liggen. “In Frankrijk probeerden ze een paar jaar geleden een vrouwelijke 'Godot' te maken, waarbij ze voor de rechtbank belandden en een bijzondere straf kregen (groen licht voor productie maar met het voorlezen, voor de start, van de formele kennisgeving van de erfgenamen van Beckett).
Frankrijk
Het Franse Opinion schrijft: “De Ierse auteur Samuel Beckett wordt vaak beschouwd als de theatrale meester van het absurde, zijn toneelstuk Waiting for Godot is het meesterwerk van het genre. Maar de realiteit (in Groningen)overtreft soms de fictie.”
En, feller: “Dit alles in naam van een “open en inclusieve gemeenschap”, in een plaats van cultuur, kennis en kennis. (..) Het bewijs in ieder geval dat men zich kan beroemen op een oneindige grootsheid van ziel en de meest bekrompen geest ter wereld kan hebben.”
Irish Times
De Irish Times laat een medewerker van de theatergroep aan het woord. Volgens deze medewerker vergeet Usva dat aan de productie van het stuk veel vrouwen meedoen:
“De producent van het stuk, Medeea Anton (24), zegt dat de Usva de beslissing om te annuleren de belangrijke rol van de niet-acterende crew bij de productie van het stuk over het hoofd ziet."
“Hoewel er een beperking was voor de acteurs, die slechts vijf mensen in deze productie zijn, is de rest van onze productie overwegend vrouwelijk. We hebben ook transgenders, we hebben niet-binaire individuen, het grootste deel van de productie bestaat uit mensen uit de LGBT-gemeenschap”, zei ze.
“Ik probeerde ze uit te leggen dat het legaal is en dat we een kleine amateurtheatervereniging zijn en dat we het ons niet kunnen veroorloven om aangeklaagd te worden. Maar niets wat ik tijdens de vergadering kon zeggen, kon Usva van gedachten doen veranderen.”