Nieuws

Groningse filmmakers zoeken nieuw talent in Hollywoodachtige minifilm met ufo boven uitgestorven stad Groningen

Een Hollywoodachtige productie met de uitgestorven stad Groningen als decor en met een grote ufo als pronkstuk. Het Groningse filmduo Ernstjan van Dam en Huib Berends ging tijdens de lockdown op pad voor het maken van een minifilm: The Recruited. Daarmee proberen ze nieuw talent proberen te binden aan The Brandwagon, een bedrijf voor hoogwaardige foto- en videoproducties. “Dit project begon als een geintje, maar het is weer enorm uit de hand gelopen”, zegt Huib Berends.


Leestijd: 2 minuten

Groningse filmmakers zoeken nieuw talent in Hollywoodachtige minifilm met ufo boven uitgestorven stad Groningen
Groningse filmmakers zoeken nieuw talent in Hollywoodachtige minifilm met ufo boven uitgestorven stad Groningen

De filmmakers trokken er op uit tijdens de avondklok. “Zo simuleerden we een stad die al een aantal maanden compleet is uitgestorven door een invasie van een ufo: The Brandwagon”, legt Ernstjan van Dam uit. De video vertelt het verhaal van een veelbelovende filmmaker die met zijn ziel onder de arm door Groningen struint, omdat hij (sinds de komst van The Brandwagon) zijn toekomst niet meer ziet zitten. Totdat hij besluit dat er maar één oplossing is, namelijk zich bij hen aan te sluiten. Zal zijn plan slagen?

‘Practise what you preach’
Het filmduo was eerder al verantwoordelijk voor de Ode aan Groningen van Myron Hamming, die daarmee stadsdichter wilde worden. Die video ging helemaal viraal, dankzij de prachtige beelden van de stad. Het inspireerde Van Dam en Berends om de filmgenieke stad Groningen opnieuw centraal te zetten in een recruitmentvideo voor een nieuwe collega. “We zijn op zoek naar getalenteerde filmmakers om ons team uit te breiden”, zegt Huib Berends. “Je kunt dan een gewone vacature plaatsen, maar bij The Brandwagon ontwijken we de geijkte paden zoveel mogelijk. Het is voor ons een kwestie van ‘practise what you preach’. Want zo hopen we de allerbeste talenten te bereiken.”

‘Dit zie je buiten Hollywood nauwelijks’
Volgens Berends en Van Dam is het project flink uit de hand gelopen. “We hebben drie weken lang elk vrij uurtje gestoken in het maken van deze video”, zegt Ernstjan van Dam. “De ufo hebben we helemaal zelf geanimeerd en verwerkt in de film. Het gaat daarbij om skills die je buiten Hollywood maar zelden ziet.” 

‘Je hoeft niet naar de Randstad’
Met de recruitmentvideo wil The Brandwagon laten zien dat er in Groningen ook genoeg ruimte is voor talent. “Je hoeft voor high-end fotografie en videoproducties dus niet helemaal naar de Randstad”, legt Berends uit. “We proberen met deze film ook de rest van de creatieve sector in Groningen te prikkelen. We moeten het beste in elkaar naar boven halen om te laten zien welke mogelijkheden er voor talent in Groningen zijn. Zodat ze niet wegtrekken uit het Noorden. Los daarvan: als we het niveau van creatieve bedrijven elders bij willen houden, dan moeten we zelf laten zien wat we in ons mars hebben. Dat werkt beter dan klagen en achterover leunen!” 

Talent en ambitie zijn het belangrijkst
Zoeken ze bij The Brandwagon nu alleen maar een door de wol geverfde videomaker met talloze vlieguren? “Talent en ambitie is voor het belangrijkst”, zegt Van Dam. Huib Berends: “We zoeken vooral iemand die zich bij The Brandwagon wil aansluiten. Dat kan als werknemer of ZZP’er zijn. Maar we zoeken ook stagiaires met een optie tot een (parttime) dienstverband. Er zijn veel constructies en functies bespreekbaar. Voel je je aangetrokken door de video, mail dan een goed voorstel naar enter@thebrandwagon.nl."

The Brandwagon maakte eerder al producties voor Mr. Mofongo en de New Energy Coalition. Ga naar www.thebrandwagon.nl voor meer informatie over het bedrijf.