Sinds dit voorjaar rijden er elektrische deelscooters rond in Groningen. Inmiddels zo’n 460 van de aanbieders Felyx en Go Sharing. Het college van burgemeesters en wethouder (B&W) ziet voordelen van zo’n elektrische deelscooter. Zo kunnen ze het autogebruik drukken, de parkeerdruk van auto’s verminderen en zijn ze een alternatief voor vervuilende brandstofscooters.
Verkeersveiligheid
Maar er zijn ook nadelen, blijkt in de praktijk. Zo is de verkeersveiligheid een aandachtspunt, concurreren deelscooters met de fiets en lopen in plaats van dat zij concurreren met de auto en geven ze overlast omdat ze soms hinderlijk op de stoep zijn gestald. Vanaf 1 januari 2021 moeten aanbieders van deelvoertuigen en dus ook deelscooters een vergunning hebben. B&W overwegen deelscooters toe te staan in Groningen, maar alleen onder strenge voorwaarden.
Gedacht wordt aan vergunningen voor maximaal twee aanbieders en hoogstens 200 scooters per aanbieder. Ook een minimumleeftijd van 18 jaar – die wettelijk 16 jaar is – en een verbod op het ’s nachts rijden op deelscooters (01:00-06:00 uur). Verder mag de binnenstad geen ophaal- en wegbrengplek meer voor deelscooters zijn en komen er aparte parkeerplekken voor deelscooters. Je kunt je scooter dus niet zo maar meer overal neerzetten, zoals nu.
Wat de raadsleden woensdag te vertellen hebben over deelscooters in Groningen neemt het college mee in de verdere plannen voor het deelscooterbeleid. B&W zeggen nu al wel: als er ondanks de strengere voorwaarden te veel overlast is of de potentiële duurzaamheidswinst blijft uit, dan worden de vergunningen weer ingetrokken.
Live meekijken via de website
De raadssessie over de deelscooters is de laatste bijeenkomst van de raad op de Politieke Woensdag van 2 december. Vanwege de coronamaatregelen is deze sessie – in het tijdelijke stadhuis aan de Radesingel – niet bij te wonen. Live meekijken kan wel via gemeenteraad.groningen.nl.