Nieuws

“Lokale media zijn onmisbaar”

Opinie | Lokale media zijn onmisbaar: ze informeren ons over wat er speelt, hoe bestuur en politiek functioneren, en ze verbinden mensen met elkaar. We mogen dus blij zijn dat ze er zijn!


Leestijd: 2 minuten

Toch hebben de lokale media het zwaar: er is weinig geld, er zijn weinig lezers en er is veel online concurrentie. Bovendien wijken adverteerders uit naar sites zoals Google en Facebook. Journalisten die hun hart en ziel in hun werk steken, moeten dat vaak noodgedwongen doen als freelancer. Als ze bovendien proberen om de waarheid boven tafel te halen, kunnen ze te maken krijgen met bedreigingen – of nog erger.

Het gaat dus niet vanzelf. En toch denk ik dat we in Groningen trots mogen zijn op hoe de verschillende lokale journalisten hun werk doen, of dat nu is voor de krant, voor een site of op radio en tv. Ze leveren werk van hoge kwaliteit en bereiken veel mensen in de stad en daarbuiten. Dat geldt zeker ook voor de Groninger Internet Courant (GIC).

De GIC is inmiddels een van de oudste nieuwssites van Nederland, een prestatie van formaat in de vluchtigheid van de online nieuwswereld. Ruim vijfentwintig jaar geleden, in de begindagen van het internet – u weet misschien nog van die piep-kraak-brrr-modems waarmee je in moest bellen om het wereldwijde web te betreden – was er in Groningen behoefte aan een site met actuele informatie over Groningen. Het is nu nauwelijks voor te stellen, maar er was toen maar één site over Groningen.

De gemeente Groningen wilde daar verandering in brengen, samen met een paar andere partijen. Ook speelde mee dat we Groningen als ICT-stad wilden promoten en dat ging natuurlijk niet met maar één website. We benaderden een aantal lokale partijen of ze interesse hadden om zo’n site te starten, maar de reactie was steevast: “internet, dat levert niks op…”. Gelukkig durfde persbureau Tammeling de opdracht wel aan, op de vanzelfsprekende voorwaarde dat ze dat op een onafhankelijke manier konden doen. En zo was de GIC geboren.

Inmiddels worden we online overspoeld met nieuws dat tot ons komt via nieuwssites, sociale media en andere platforms. Tussen alle vette koppen en andere clickbait die in de eerste plaats de advertentie-inkomsten moeten verhogen, denk ik dat er bij tijd en wijle best behoefte is aan wat meer achtergrond en wat meer feitelijkheden. Vooral bij regionaal en lokaal nieuws dat niet direct alle aandacht krijgt. Het zijn juist media zoals de GIC die daar ook in kunnen voorzien.

Dat de GIC al zo lang meegaat, komt ook omdat er op gezette tijden nagedacht wordt over hoe de Courant relevant kan blijven. Zo zijn is er een online navolger van de GIC in Utrecht (DUIC) en zijn er spin-offs voor ondernemers en expats. Dit jaar uit die vernieuwing zich in de vormgeving, die 100 procent in Groningen is gerealiseerd. Het resultaat mag er zijn, de GIC kan weer jaren vooruit. Samen met de 30.000 andere lezers die de GIC dagelijks bereikt, kijken we met veel belangstelling uit naar de verhalen, reportages en opinies die we hier gaan lezen in de toekomst!

Koen Schuiling
Burgemeester