Holland Norway Lines BV (HNL) vroeg woensdagmorgen surseance van betaling aan bij de rechtbank. Dat zou het einde betekenen van de maatschappij die vorig jaar met veel succes uit de startblokken ging in de Eemshaven.
De veerdienst is geen lid van Stichting Garantie Reiskosten (SGR), waarmee mensen met een boeking bij een faillissement hun geld terug kunnen krijgen. Holland Norway Lines BV is geen SGR-deelnemer, deelt SGR op haar website. Klanten met een (reis)overeenkomst met Holland Norway Lines BV kunnen geen beroep op SGR doen.
Vakantiepakket wordt wel vergoed
Mensen die een vakantiepakket hebben geboekt, bestaande uit een overtocht plus hotelaccommodatie, kunnen wel hun geld terugkrijgen via SGR, meldt HNL op haar website. Dat komt omdat dochteronderneming HNL Travel BV wel SGR-deelnemer is. “De garantie dekt geen reguliere overtochten en minicruises.”
SGR kan uitkeringen doen aan consumenten als een SGR-deelnemer failliet is of bij SGR financieel onvermogen heeft aangemeld. Op dit moment is daar voor HNL Travel BV geen sprake van, meldt SGR.