Nieuws

Nieuwe ‘shot positiviteit’: 250 unieke kinderkunstwerken in Groninger straatbeeld

Verspreid door de stad zijn sinds deze week 250 ‘kinderkunstwerken’ te vinden: ingekleurde posters die zijn ontworpen door vier Groningse beeldmakers. Het gaat om een initiatief van ‘Positive Propaganda’, dat zich inzet voor meer blij en goed nieuws in het Groninger straatbeeld.


Leestijd: 2 minuten

Nieuwe ‘shot positiviteit’: 250 unieke kinderkunstwerken in Groninger straatbeeld
Nieuwe ‘shot positiviteit’: 250 unieke kinderkunstwerken in Groninger straatbeeld

Begin juni verspreidde ‘Positive Propaganda’ al 400 kleurrijke posters over de heropening van de stad. Ook deze posters waren gemaakt door lokale creatievelingen.

Dit keer was het thema ‘Kleur de stad’. Vier Groningse ontwerpers zijn met dit thema aan de slag gegaan, en dat leverde vier vrolijke ontwerpen op. Het ging stuk voor stuk om zwart/wit-ontwerpen, want het idee was dat de posters ingekleurd zouden worden door Groningse schoolkinderen.

Basisscholen

Uiteindelijk hebben zo’n 250 kinderen van CBS Aquamarijn, CBS De Heerdstee, CBS Nassauschool, OJS De Petteflet en BSO De Boomhut samen zo’n 200 unieke kunstposters ingekleurd. Daarbij kwamen zij soms ook met mooie en oprechte boodschappen, zoals: wat ben je mooi, wees lief voor elkaar, be yourself en love. Vanaf deze week hangen ze in de hele stad.  

Jongste kunstenaars uit Stad

"Alle leeftijden hebben mee gekleurd, van de allerkleinsten tot groep 8," vertelt René Raap, een van de initiatiefnemers. "Vol enthousiasme zijn ze ermee aan de slag gegaan. Grote glimlachen, veel enthousiasme en ó zo trots dat hun poster binnenkort ergens op straat te zien is."  Behalve bijdragen aan een positiever, vrolijker straatbeeld, leren de kinderen ook dat de straat van ons allemaal is. "Én dat we daar samen iets moois van kunnen maken."

Op positivepropaganda.org/kleur-de-stad is te vinden waar de posters hangen, en ook is hier een videocompilatie van alle ingekleurde tekeningen te zien. Twintig geplaatste posters zijn nog niet ingekleurd.

‘Positive Propaganda’ komt uit de koker van Arnoud Evenhuis, eigenaar, oprichter en creative director van het Groningse creatief conceptbureau Buenaparte. “Of je nou ’s ochtends de krant openslaat, of je kijkt op tv naar het journaal: we worden de hele dag door bedolven onder het slechte nieuws”, zegt Evenhuis. Doodzonde, want er is ook zoveel positiefs te melden, vindt hij. Neem de heropening van de stad na een maandenlange lockdown, geeft hij als voorbeeld. “Of het feit dat de bever weer terug is in Groningen. Of dat Groningen de gelukkigste stad is. Genoeg moois te melden in ieder geval.”