De ondernemers zijn het niet eens met plannen van B&W om vanaf 1 januari a.s. reclame-uitingen groter dan twee meter te belasten. Volgens B&W van Groningen zijn er de maatregelen nodig om verrommeling van het straatbeeld en te uitbundige reclames tegen te gaan. Wel zijn er in de plannen van B&W diverse vrijstellingen en krijgen ondernemers kansen om hun reclames aan te passen voordat er een aanslag in de bus valt.
Maar volgens de protesterende ondernemers zijn er betere methoden om overdadige reclames en verrommeling van het straatbeeld tegen te gaan. Zo zijn er met hen afspraken te maken en kan er in overleg ook een door de bedrijven gedragen beleid ontstaan.
“We zijn het hele weekend bezig geweest met het voorbereiden van acties. Het is níet normaal hoeveel reacties er zijn gekomen na een actie van dakdekker Hans Top. Die heeft de naam van zijn dakdekkersbedrijf afgeplakt met zwart plastic om te laten zien dat er weinig van overblijft van je zichtbaarheid als de plannen van de gemeente doorgaan.”, vertelt Guus Vries, voorzitter van de Vereniging Bedrijven Noord-Oost.
Volgens Guus Vries gaat het de boze ondernemers niet alleen om het geld, maar ook om het principe, en vrezen ze dat ze straks onvoldoende zichtbaar zijn met hun bedrijf. Voor andere ondernemers komt de maatregel van B en W bovendien op een moment dat ze het toch al zwaar hebben, vanwege hoge kosten, inflatie of het moeten terug betalen van corona-maatregelen.
Het voorstel van B&W werd vorige week al besproken in een raadscommissie. De vergadering van deze commissie zal woensdag 1 november worden voortgezet. Daarna zal het voorstel ter stemming worden gebracht in de gemeenteraad.