Ruim tien jaar lang is er op tal van fronten overleg in Groningen geweest tussen het stadsbestuur en ondernemers. Voor die tijd was er een periode van koelte in de onderlinge verhoudingen.
Dit overleg van de afgelopen jaren is zeer vruchtbaar gebleken. Bijvoorbeeld bij de aanpak van de zuidelijke ringweg en andere infrastructurele maatregelen, die op korte termijn leidden tot een slechtere bereikbaarheid van ondernemingen en verkeersoverlast. Maar ook ondernemers zagen snel in dat het soms nodig is om door een zure appel heen te moeten bijten.
Daarbij was het wel zo dat alle partijen hun eigen verantwoordelijkheid hebben en houden. Soms staken vertegenwoordigers van ondernemers hun nek uit, want ze stemden in met plannen die op korte termijn misschien niet populair waren bij hun achterban. En dat deden ook bestuurders. Ieder nam verantwoordelijkheid, ook al won je daarmee niet de populariteitsprijs.
Respect voor elkaar en voor elkaars posities heeft in Groningen veel moois voortgebracht. Zoals een van de mooiste binnensteden van Nederland, en straks een uitstekende bereikbaarheid en prima bedrijventerreinen.
Het grote risico van het voorstel van de reclamebelasting van B&W is dat dit leidt tot een verstoring van deze zo vruchtbaar gebleken verhoudingen. Ondernemers hebben het momenteel vaak al heel zwaar, en op extra lastenverzwaring zit niemand te wachten. Bovendien: zo rommelig is het toch helemaal niet in Groningen?
Verstandiger is het wanneer B&W en ondernemers aan tafel gaan om te kijken of ze, zoals de Groningen City Club voorstelde, een plan kunnen maken waarbij op basis van vrijwilligheid wordt gewerkt. Dat is misschien iets onzekerder, maar dan heb je voor de aanpak van de verrommeling wel meteen veel meer draagvlak.
Er moeten voor een progressief college dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, toch veel ingrijpender zaken zijn om je druk over te maken. Wethouder Mirjam Wijnja (GroenLinks) zou haar talent beter kunnen inzetten voor het realiseren van veel meer groen in de stad en op de bedrijventerreinen, dan in een haast symbolische strijd tegen een relatief beperkt aantal reclameborden in Groningen.
Het is niet verstandig van B&W om vast te houden aan een voorstel dat veel ondernemers echt een brug te ver gaat. Beter is het om met vereende krachten één van de grootste uitdagingen voor de komende jaren aan te gaan. Namelijk te komen tot een duurzame, goed bereikbare en hittebestendige stad waar het prima wonen en werken is.
Hans de Preter