Nieuws

Provinciebestuur wil 15 miljoen bijdragen aan nieuwe ijsbaan Kardinge

Het provinciebestuur wil 15 miljoen besteden aan een nieuwe ijsbaan in sportcentrum Kardinge. Het bedrag was eerder al gereserveerd in de begroting. Er moet nog wel mee ingestemd worden door de Provinciale Staten; in de herfst wordt een besluit genomen.


Leestijd: 1 minuut

Eerder was er nog de vrees dat Groningen zonder ijsbaan zou komen te zitten. Kardinge is meer dan 30 jaar oud, en de schaatsbaan is sterk verouderd. Hij kan niet in de huidige vorm blijven bestaan.

Vorig jaar werd bekend dat er plannen zijn om Kardinge volledig te vernieuwen en om er een compleet nieuw sportcentrum van te maken met een nieuw zwembad, verschillende trainingshallen, een nieuwe topsporthal met plaats voor 3500 toeschouwers én dus ook een ijsbaan.

De provincie zegt te willen bijdragen aan de ijsbaan omdat dit de enige plek in onze provincie is waar je overdekt kan schaatsen. Veel schaatsverenigingen en schaatsers uit de regio hebben baat bij de nieuwe ijsbaan. Helemaal omdat de zachtere winters ervoor zorgen dat buiten schaatsen steeds minder tot de mogelijkheden behoort.

De gemeente Groningen is al begonnen met het uitwerken van de plannen voor het hele sportcentrum, waaronder de ijsbaan. Na het besluit van Provinciale Staten in september kan de gemeente verder met de financiële planning. Begin 2028 besluit de gemeente of de ijsbaan er echt komt. Als dat zo is toetst de provincie of aan de voorwaarden is voldaan. Pas daarna wordt het geld beschikbaar gesteld. Nu is er dus een voornemen, maar de uiteindelijke beslissing wordt in 2028 genomen.