Nieuws

Reclamebelasting is een feit: ‘Even slikken maar we moeten door’

In de gemeente Groningen moet vanaf volgend jaar belasting worden betaald voor reclame-uitingen langs de openbare weg. Ondanks acties en protesten van ondernemers ging woensdag een meerderheid van de gemeenteraad akkoord. Ook een verhit debat en een motie van afkeuring konden niet voorkomen dat de belastingmaatregel wordt ingevoerd.


Leestijd: 1 minuut

“Dit is even slikken maar we moeten wel door”, verwoordt Eric Bos, voorzitter van de Groningen City Club, namens de ondernemers in de binnenstad. “Nee, we zijn het er niet mee eens en ja, we hadden het liever anders gezien, maar dit is wel de situatie waar we mee moeten leven.”

Wat Guus Vries, voorzitter van VBNO, betreft heeft de verstandhouding tussen ondernemers en de gemeente ‘een forse deuk’ opgelopen. “Die relatie is beschadigd; deze situatie kent alleen maar verliezers”, reageert hij.

De maatregel levert de gemeente naar verwachting een half miljoen euro per jaar op. Wat Bos betreft komt dat geld uiteindelijk weer ten goede aan ondernemers. “Het geld is betaald door ondernemers, laten we er dan in ieder geval voor zorgen dat zij er ook weer de vruchten van plukken”, stelt Bos. “Ondernemers zouden moeten profiteren van dat extra potje: investeer het in het vermarkten en promoten van de stad. Op die manier levert het ook nog iets positiefs op.”

“We moeten het kind nu niet met het badwater wegspoelen”, vindt Bos. “Als belangenbehartiger van ondernemers hebben we veel contact met de gemeente. We hebben elkaar nodig, en een hoop zaken gaan wél goed”, zegt Bos, wijzend op onder andere de gemeentelijke ‘subsidieregeling bedrijfsadvies MKB’, waarmee ondernemers geld kunnen krijgen voor advies op maat. “Op het punt van reclamebelasting zijn we het weliswaar niet eens, maar laat dat niet het begin zijn van een definitief verstoorde verhouding.”

“We likken onze wonden en beraden ons nog op eventuele vervolgstappen”, reageert Guus Vries namens VBNO.

Foto: Jos Schuurman