Nieuws

RUG-onderzoekers ontwikkelen bordspel om veerkracht leraren in opleiding te verhogen

RUG-onderzoekers Irene Poort en Marjon Fokkens-Bruinsma van de Faculty of Behavioural and Social Sciences hebben een bordspel ontwikkeld om de veerkracht van leraren in opleiding te verhogen. Het spel wordt inmiddels door verschillende lerarenopleidingen door heel Nederland gespeeld. Bovendien wordt het bordspel door schoolopleiders ingezet voor aanstaande en beginnende leraren.


Leestijd: 1 minuut

Het bordspel – met de naam Floreraar?! – is ontwikkeld in het kader van het NRO project ‘Life is tough but so are you’. De onderzoekers kwamen op het idee doordat het lerarenberoep heeft te kampen met hoge uitvalcijfers. Uit onderzoek blijkt dat veerkracht een belangrijke factor is voor het volharden in het beroep.

Het spel moet op laagdrempelige en toegankelijke wijze het gesprek over veerkracht aangaan. Veel mensen denken bij veerkracht aan het kunnen omgaan met tegenslagen en aan wat iemand aankan. Dit klopt volgens de onderzoekers wel, maar ze willen laten zien dat het ook breder is. Dat het niet alleen gaat over terugveren of herstellen, maar ook over verder ontwikkelen en floreren. Juist het pro-actief werken aan je veerkracht is volgens de onderzoekers belangrijk.