Dat meldt vakbond FNV. Al sinds december 2022 rommelde het in de sector. Bonden en werkgevers kwamen niet tot elkaar en om de eisen kracht bij te zetten legde het personeel een aantal keer het werk neer. Sinds begin april zaten bonden en werkgevers weer aan tafel.
In totaal gaan de buschauffeurs, conducteurs en machinisten die werken voor Arriva, Keolis en Qbuzz er meer dan 17 procent financieel op vooruit. Naast deze loonsverhoging vervallen de jeugdschalen vanaf 18 jaar. Ook gaat het minimum uurloon voor iedereen naar minstens 14 euro.
Ruimere planning, minder werkdruk
Om de werkdruk tegen te gaan, is in het nieuwe akkoord ook afgesproken dat werknemers zoveel mogelijk elke week volgens eenzelfde rooster werken. Ook wordt er serieus gekeken naar het aantal gebroken diensten. Bij een gebroken dienst werkt een werknemer twee dagdelen, maar is hij tussendoor vrij. Hierdoor is het lastig om van de vrije uren te genieten, omdat er ’s avonds toch weer gewerkt moet worden.
De regeling voor vervroegde uittreding (RVU-regeling) wordt per 1 juli 2023 uitgebreid van één naar twee jaar voor de AOW-leeftijd. Meer werknemers kunnen hierdoor eerder stoppen met hun zware baan, zonder zeer ernstige financiële gevolgen.
In de komende weken wordt het volledige akkoord besproken met de vakbondsleden en wordt er door hen over gestemd. Onder de cao Multimodaal vallen ongeveer 1.300 mensen.