“We hebben de beving natuurlijk ook meegekregen”, aldus de zegsman. “Normaal gesproken zitten er ongeveer tien medewerkers achter de telefoon bij ons schadeloket in Groningen. Nu zijn dat er 25. Als het nodig is, kunnen we nog verder opschalen.”
Iedereen met schade kan via de telefoon of online een schademelding doen. “Pas in de loop van de ochtend wordt duidelijk hoeveel meldingen we al hebben binnen gekregen. Het gaat soms ook om vragen, in plaats van meldingen. Daarnaast zijn de telefoonlijnen pas open sinds 08.00 uur", aldus de woordvoerder.
De TCMG heeft vorig jaar de schadeafhandeling overgenomen van de NAM. Bij het schadeloket van de overheid kwamen er de afgelopen tijd ongeveer 200 nieuwe schademeldingen per week binnen. Wel werden er per week steeds zo’n 300 schademeldingen afgehandeld. Op dit moment liggen er nog meer dan 15.000 meldingen op de plank die nog moeten worden afgehandeld. Een flink deel daarvan is nog afkomstig van de NAM.
Nieuws
Veel telefoontjes bij schadeloket na aardbeving
De Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen (TCMG) heeft het woensdagmorgen druk met het opnemen van schademeldingen na de aardbeving bij Westerwijtwerd. “We merken dat we meer telefoon krijgen dan normaal en we hebben ook al opgeschaald”, zegt een woordvoerder van het schadeloket van de overheid. Er is echter nog geen duidelijkheid over het aantal nieuwe schademeldingen.
Leestijd: 1 minuut