Nieuws

Zware tijden en verdriet voor horeca in Groningen – warme reacties van gasten zijn lichtpunt

Het zijn zware tijden voor de horeca in Groningen. Veel ondernemers, hun medewerkers en leveranciers hebben het zwaar. Maar er zijn ook lichtpunten. Zo komt er financiële compensatie, en Koninklijke Horeca zal er alles aan doen om daar zo snel mogelijk duidelijkheid over te krijgen. Een ander lichtpunt vormen de sympathieke reacties van veel gasten, zo zegt Irene van der Velde, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland tegen de Groninger Ondernemers Courant.


Leestijd: 3 minuten

Zware tijden en verdriet voor horeca in Groningen – warme reacties van gasten zijn lichtpunt
Zware tijden en verdriet voor horeca in Groningen – warme reacties van gasten zijn lichtpunt

"Er is heel veel verdriet in de horeca in Groningen. Iedereen heeft heel erg z’n best gedaan om gasten veilig te kunnen ontvangen. En ook al is het vanuit het oogpunt van de volksgezondheid begrijpelijk: dat je de deuren van je zaak moet sluiten is écht vreselijk voor de ondernemers. En voor hun medewerkers. Én voor de leveranciers." Dat zegt Irene van der Velde, voorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland afdeling Groningen.

Volgens haar zijn de maatregelen die dinsdagavond werd aangekondigd door premier Mark Rutte voor de ondernemers en medewerkers in de horeca in Groningen als een klap aangekomen, ook al werd er wel verwacht dat er maatregelen zouden komen.

Van der Velde begrijpt op zich ook dat er maatregelen genomen moeten worden, vanuit het oogpunt van de volksgezondheid. “Maar het is wel heel vervelend dat wij het moeten ontgelden. We kunnen nu helemaal niets meer”, zo stelt ze vast.

Moed erin
Wat de gevolgen zijn voor de ondernemers van de maatregelen is moeilijk in te schatten, zegt ze. Dat zal vooral ook afhangen van de vraag hoe een eventueel steunpakket er uit zal gaan zien. Daarnaast hangt het af van de vraag hoeveel veerkracht ondernemers nog hebben. “Ik hoop dat ze de moed er in houden.”

“Deze komt in elk geval heel hard aan”, zegt ze over de maatregelen die gisteren werden aangekondigd. Ze hoopt nu maar dat ondernemers kunnen vertrouwen op de toezegging dat er financiële compensatie zal komen.

“Iedereen in de sector doet z’n stinkende best om een veilige omgeving te creëren. Het is zwaar teleurstellend dat het dan toch niet is gelukt om open te mogen blijven”, vindt ze. “Ik weet ook niet of dit de oplossing is: mensen zijn nu eenmaal sociale wezens en die willen elkaar blijven ontmoeten. Wij worden als sector gezien als deel van het probleem. Terwijl we in feite een deel van de oplossing zouden moeten zijn.”

“Deskundigen van het OMT hadden nog geadviseerd om de horeca open te houden. Maar het kabinet zag duidelijk dat de urgentie van het probleem enorm is, en de cijfers liegen er inderdaad niet om. Misschien denken ze dat er door deze maatregelen de urgentie van de situatie weer bij iedereen door zal dringen. En dat iedereen nu echt doorkrijgt: het is menens, we moeten ons allemaal aan de maatregelen houden.”

Financieel
In elk geval is het nog een meevaller geweest voor veel bedrijven dat ze afgelopen zomer de terrassen nog hadden: dat is voor veel bedrijven de redding geworden, na de sluiting tijdens de eerste lock-down.

Maar deze meevaller is in de meeste gevallen lang niet groot genoeg om de komende vier weken door te komen. “Landelijk zullen we ons er als Koninklijke Horeca Nederland inzetten voor financiële steun. Daarbij zullen we erop aandringen dat er niet alleen compensatie komt voor de loonkosten, maar ook voor vaste lasten: de huur loopt wel gewoon door. En misschien kan de belasting opnieuw worden uitgesteld.”

Lichtpunt
In deze ongekende situatie is het lastig om lichtpunten te zien. Maar Irene van der Velde ziet er wel degelijk een. “De gasten hebben laten weten en laten zien dat ze veel sympathie voor ons hebben. Dat is zeker een hart onder de riem. En een ander lichtpuntje is dus dat er financiële steun komt. Wij zullen er als organisatie voor gaan om te zorgen dat die regeling zo optimaal mogelijk wordt. En vervolgens dat die regeling zo snel mogelijk bekend gemaakt wordt, zodat ondernemers zo snel mogelijk weten waar ze aan toe zijn en dat onzekerheid wordt verminderd.”

Bron en meer ondernemersnieuws uit Groningen: Groninger Ondernemers Courant

Illustratie boven: actieposter voor de horeca, die in april werd gebruikt.