In beeld

SEO stimuleert groei online bedrijven: stappen om het potentieel van jouw e-commerce te maximaliseren 

Als je jouw online zichtbaarheid wilt vergroten, vertrouwen op wilt bouwen en je merk wilt laten groeien, zou je allereerst e-commerce SEO moeten implementeren in 2025.
De waarde van SEO voor online bedrijven is enorm. Het helpt je een betere gebruikerservaring te creëren, je geloofwaardigheid te vergroten en veel potentiële kopers naar je website te trekken. Niet onbelangrijk, het kan ook nog eens heel kosteneffectief zijn.
De vraag is alleen hoe je dit op de juiste wijze doet. 


Leestijd: 7 minuten

SEO Search Engine Optimization, concept for promoting  ranking traffic on website,  optimizing your website to rank in search engines or SEO.
SEO Search Engine Optimization, concept for promoting ranking traffic on website, optimizing your website to rank in search engines or SEO.

Verborgen voordelen van SEO voor de groei van online bedrijven 

Naast de voor de hand liggende voordelen van zoekmachine optimalisatie (SEO), zoals een verbeterde online zichtbaarheid en meer verkeer op je website, kan SEO tal van andere voordelen bieden aan een e-commerce bedrijf:

  • Geoptimaliseerde content;
  • Geïmplementeerde marketingtactieken;
  • Verbeterde website;
  • Aanpassing aan verandering.

Lang verhaal kort, SEO voor e-commerce levert op de lange termijn waarde op en geeft je een voorsprong ten opzichte van je concurrenten. 

Wat de data zegt 

Volgens recent onderzoek bedroeg het totale aantal internetgebruikers vorig jaar 5,16 miljard. Dit geeft aan dat de overgrote meerderheid van de wereldbevolking inmiddels online actief is. Men verwacht dat dit aantal blijft groeien.

Afgezien van het feit dat een groot deel van je potentiële kopers zich op het internet bevindt, is er nog iets dat je moet beseffen met betrekking tot het belang van SEO voor online bedrijven: consumenten zijn vandaag de dag onafhankelijk en geven de voorkeur aan weloverwogen beslissingen.

Cruciale elementen van SEO voor groei van online bedrijven 

Plan verstandig 

Elke succesvolle SEO-strategie voor e-commerce bedrijven begint met het verzamelen en analyseren van informatie en het creëren van een weloverwogen plan.

Het uitvoeren van een grondige concurrentieanalyse zou hierbij de eerste stap moeten zijn. Een concurrentieanalyse is de kern van business intelligence. Het stelt je in staat de tactieken, kracht en zwakke punten van concurrenten te begrijpen, gaten in de markt te vinden, nieuwe markten te veroveren en sneller betere zakelijke beslissingen te nemen. Het belangrijkste is dat je hiermee je eigen strategieën kunt verfijnen voor een structureel concurrentievoordeel.

Oké, waar begin je? Als je nieuw bent met het uitvoeren van een concurrentieanalyse, zorg er dan eerst voor dat je de juiste tools tot je beschikking hebt. Bijvoorbeeld, je hebt een speciaal hulpmiddel nodig, zoals Traffic Checker van SE Ranking, om website verkeer te checken. Met deze tool krijg je een goed beeld van het verkeer en de gebruikte SEO-tactieken van concurrenten. Je kunt namelijk het volgende zien:

  • Of concurrenten zich richten op betaald of juist organisch verkeer;
  • Waar hun verkeer vandaan komt;
  • Welke zoekwoorden de meeste bezoekers genereren;
  • Welke pagina’s het meeste verkeer aantrekken;
  • Wat de totale kosten van het verkeer zijn;
  • En nog veel meer.

Gebruik de data uit de tool om erachter te komen wat goed werkt voor andere merken binnen je sector en identificeer eventuele kansen die zij tot nu toe gemist hebben en jij nu kunt benutten. Zo kun je bijvoorbeeld specifieke zoekwoorden, onderwerpen, inzichten in de optimalisatie van pagina’s en andere belangrijke elementen ontdekken die je concurrenten verwaarlozen of missen. 

Verzamel een lijst met zoekwoorden

Maak gebruik van geavanceerde tools voor een zoekwoordenonderzoek om in kaart te brengen welke zoekopdrachten mensen gebruiken wanneer ze naar producten zoeken die vergelijkbaar zijn met die van jou. Organiseer je bevindingen in een overzichtelijk lijst met zoekwoorden die je later in je optimalisatie strategie kunt gebruiken.

Voor een optimaal resultaat verzamel je verschillende soorten zoekwoorden, zoals:

  • Productgerichte zoekwoorden – Algemene zoekopdrachten die worden gebruikt om de aandacht van potentiële klanten te trekken wanneer ze op zoek zijn naar vergelijkbare producten. Bijvoorbeeld: ‘damesschoenen’, ‘babyproducten’, enzovoorts.
  • Transactionele zoekwoorden Deze zoekwoorden geven de koopintentie van de klant aan, zoals ‘leren damesschoenen kopen’, ’tienerschoenen met korting’, enzovoorts.
  • Long-tail zoekwoorden – Dit zijn langere zinnen die specifieker en intentie gedreven zijn. Bijvoorbeeld ‘beste bruidsschoenen voor dames’, enzovoorts.
  • Subcategorie zoekwoorden – Dit zijn zoekwoorden die in specifieke productcategorieën vallen. Als de categorie bijvoorbeeld ‘damesschoenen’ is, kunnen subcategorie zoekwoorden ‘laarzen’, ‘ballerina’s’, ‘hakken’, enzovoorts omvatten.
  • Semantisch gerelateerde zoekwoorden – Dit zijn zoekopdrachten die semantisch vergelijkbaar zijn met je primaire zoekwoorden. Als je primaire zoekwoord bijvoorbeeld ‘damesschoenen’ is, kunnen semantisch gerelateerde termen ‘dames zomerschoenen’, ‘damesschoenen’, ‘zomerschoenen voor dames’, enzovoorts omvatten.  

On-Page SEO

Zodra je een plan en een lijst met zoekwoorden hebt, kun je beginnen met het optimaliseren van je website om hoger in de online zoekresultaten te verschijnen. Om er het maximale uit te halen, raden we je aan om optimalisatie te benaderen op basis van verschillende soorten pagina’s:

Categoriepagina’s 

In e-commerce worden categoriepagina’s gebruikt om groepen producten met vergelijkbare kenmerken te organiseren en aan de consument te presenteren. Ze zijn er om het navigeren door de producten in je webwinkel eenvoudiger te maken. Zo kun je ze optimaliseren: 

  • Organiseer je categorieën logisch (zorg er dus voor dat alle producten goed bij hun categorie passen).
  • Vul categoriepagina’s met nuttige content, zoals handleidingen over hoe je gepersonaliseerde cadeaus kunt kopen, recensies, antwoorden op veelgestelde vragen, enzovoorts.
  • Categoriepagina’s hebben doorgaans beperkte ruimte voor tekst, dus volg de principes van effectief schrijven met bondige maar informatieve stukken en duidelijke CTA’s.
  • Bouw aan een effectieve URL-structuur.
  • Gebruik long-tail zoekwoorden (3+ woorden) voor categoriepagina’s.
  • Gebruik gestructureerde data om meer informatie over je pagina’s te geven en content te classificeren.

Productpagina’s 

In tegenstelling tot categoriepagina’s zijn productpagina’s je inkomstenbron. Ze bieden potentiële klanten diepgaande informatie over elk product en moedigen hen aan om een ​​aankoop te doen. Zo optimaliseer je ze:

  • Creëer waardevolle content die bezoekers informeert over je producten en hen aanmoedigt om deze te kopen;
  • Stem de titel en beschrijving van elk product af op je target zoekwoorden;
  • Optimaliseer je URL om deze gemakkelijk te onthouden te maken;
  • Voeg afbeeldingen van hoge kwaliteit toe en optimaliseer deze;
  • Focus je op de gebruikerservaring;
  • Voeg duidelijke en krachtige CTA’s toe.

Blogartikelen 

In tegenstelling tot je categorie- en productpagina’s verkopen blogpagina’s je producten niet direct. In plaats daarvan creëren ze kansen om je websiteverkeer te laten groeien, rankings te verbeteren, merkbekendheid te vergroten, een verbeterde betrokkenheid te creëren, backlinks te verwerven en vertrouwen en klantloyaliteit op te bouwen. In deze artikelen moet je focus liggen op het leveren van waarde in plaats van het sluiten van deals. 

Technische SEO

Een technische optimalisatie helpt je niet alleen om te voldoen aan de vereisten van de algoritmen van zoekmachines en daarmee hoger in de zoekresultaten te verschijnen. Het helpt ook om je e-commerce winkel gebruiksvriendelijker te maken, wat de klanttevredenheid en -retentie verbetert.

Hier zijn enkele belangrijke tips om de technische SEO voor online bedrijven te verbeteren: 

  • Creëer een goed georganiseerde website architectuur;
  • Creëer korte en statische URL’s voor pagina’s;
  • Creëer een winnende interne linkstrategie om de crawlbaarheid van je website te vergroten, de gebruikerservaring te verbeteren en het bouncepercentage te verlagen;
  • Detecteer en verwijder voortdurend dubbele content om de hierop volgende sancties van zoekmachines te voorkomen en een positieve gebruikerservaring te behouden;
  • Optimaliseer de snelheid van je website;
  • Maak je website te gebruiken op mobiele apparaten en responsief.

Bonustip: Om de positie van je e-commerce winkel in zoekmachines te behouden en te verbeteren, is het belangrijk om regelmatig technische SEO-audits uit te voeren.

Linkbuilding voor online bedrijven 

Een sterk backlinkprofiel is cruciaal voor je online winkel om hoog te scoren in de SERP’s. De voordelen van linkbuilding gaan echter veel verder dan dat alleen:

  • Verbeterde zichtbaarheid en meer verkeer;
  • Verbeterde reputatie;
  • Meer conversies.

Hoe bouw je een effectief backlinkprofiel om het meeste uit je SEO voor online bedrijven te halen? Begin met de basis:

  • Maak content die het delen waard is;
  • Start met gastbloggen;
  • Creëer infographics en visuele content die anderen willen delen;
  • Schrijf je bedrijf in op vertrouwde beoordelingsplatforms en in online directories;
  • Herwin verloren backlinks;
  • Zet partnerships op;
  • Maak gebruik van productbeoordelingen.

Meet je succes 

Je resultaten bijhouden en analyseren vormt de laatste cruciale stap in zoekmachine optimalisatie. Wanneer je data verzamelt en analyseert rond je e-commerce SEO-inspanningen, kun je leren van je prestaties en zwakke plekken detecteren die kunnen worden verbeterd. Het helpt je om jouw online bedrijf vooruit te helpen.

Om het succes van SEO voor online bedrijven effectief te meten zou je de statistieken moeten bepalen, waarop jij je de komende tijd focust. Enkele belangrijke voorbeelden daarvan zijn:

  • Organisch verkeer;
  • Rankings op zoekwoorden;
  • Click-through percentage;
  • Conversieratio;
  • Bouncepercentage.

Volg deze en andere statistieken die aansluiten bij jouw doelen met behulp van handige tools, zoals Google Analytics, Google Search Console,, enzovoorts. Deze tools bieden je waardevolle inzichten en helpen je jouw strategie met minder moeite verder te verfijnen. 

Samenvatting

Zoals je inmiddels weet, is de waarde van SEO voor online bedrijven tegenwoordig enorm. Naast het feit dat je zichtbaarder wordt en meer verkeer genereert, helpt zoekmachine optimalisatie je jouw website te verbeteren, een betere gebruikerservaring te creëren, andere marketinginspanningen te versterken en tal van gerelateerde voordelen te behalen. Al met al is het de investering waard als het je doel is om je merk verder op te schalen.