Sport

Romano Postema maakt overstap naar Noorse koploper Viking FK

Romano Postema vervolgt zijn loopbaan in Noorwegen. De 24-jarige aanvaller verruilt FC Groningen voor Viking FK, de huidige koploper van de Noorse Eliteserien. Volgens RTV Noord en andere media zijn beide clubs akkoord over een transfer en tekent de Groninger spits een meerjarig contract in Stavanger. Viking zou naar verluidt tussen de zeven en acht ton betalen voor de aanvaller.


Leestijd: 1 minuut

Voor Postema betekent de overstap de beloning voor een uitstekend seizoen bij FC Emmen, waar hij op huurbasis speelde. De spits kroonde zich met 24 doelpunten in 35 wedstrijden tot topscorer van de Keuken Kampioen Divisie. Daarnaast was hij goed voor zeven assists. Eerder maakte de geboren Groninger ook al indruk tijdens het promotieseizoen van FC Groningen, waarin hij achttien competitiedoelpunten maakte.

Postema doorliep vanaf 2013 de jeugdopleiding van FC Groningen en groeide uit tot een vertrouwd gezicht in Euroborg. Hij kwam uiteindelijk tot meer dan honderd officiële wedstrijden in het groen-wit waarin hij 29 keer scoorde, maar echt onomstreden werd hij nooit. Na eerdere verhuurperiodes aan FC Den Bosch, Roda JC en FC Emmen kiest hij nu voor zijn eerste buitenlandse avontuur.

In Noorwegen hoopt de aanvaller zijn ontwikkeling voort te zetten bij een club die meestrijdt om de landstitel en actief is op het Europese toneel. Postema kan vermoedelijk snel aansluiten, want Viking hervat de competitie op 12 juli met een uitwedstrijd tegen Sarpsborg 08.