Het festival wordt vrijdagavond 30 augustus geopend met een heuse double bill waarin bezoekers twee locaties bezoeken. In de voormalige Rooms-Katholieke Kerk doen Lisa Jacobs en haar String Soloists mensen wegdromen op de melancholische klanken van Dvořák en Suk. In de Koepelkerk wordt er verdiept met Club Classique in de zielenroerselen van de oude Janáček, die met zijn strijkkwartet Intieme brieven een liefdesverklaring aan zijn jarenlange minnares neerschreef. Het programma van het festival is rijk gevuld en gaat van een schoolvoorstelling voor 200 kinderen uit de gemeente Noordenveld tot jong pianotalent Rik Kuppen die optreedt. Van accordeon- en vioolmuziek van Huijnen & Hopman tot Engelse koormuziek van de Roden Girl Choristers en de Nederlands Bach Academie. En uiteraard zijn er ook verhalen die verteld worden bijvoorbeeld door Cellist Leonard Besseling en verhalenvertelster Nelle Raaphorst. Er staan ook enkele muzikale & literaire wandelingen op het programma. Alle informatie over de programmering en het kopen van online tickets is te vinden op de website festivalveenhuizen.nl
Pianist Rik Kuppen speelt Op een overwoekerd pad, een poëtische reeks piano-miniaturen van Janáček. Bezoekers kunnen zaterdag ook beginnen in De Rode Pannen, de oude gevangenis die thans deel uitmaakt van het Gevangenismuseum. Cellist Leonard Besseling en verhalenvertelster Nelle Raaphorst brengen er het authentieke verhaal van een gedetineerde tot leven. Even indringend, maar van zuidelijke afkomst, is El canto de la sibila. Ensemble Música Temprana bezingt, in melancholische Spaanse liederen van rond 1500, het einde der tijden.
Wie de geschiedenis van Veenhuizen nog beter wil leren kennen, kan terecht bij twee meestervertellers die er als kind allebei gewoond hebben. Schrijfster Mariët Meester neemt bezoekers mee naar de begraafplaats, het zogenaamde “Vierde Gesticht”, en Peter Smids, jarenlang directeur van Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht, zoomt in op de periode na WOII, toen Veenhuizen een bont scala aan “politieke delinquenten” moest opvangen.
Het rijkgeschakeerde middagprogramma biedt o.a. de zalvende klanken van Engelse koormuziek met de Roden Girl Choristers en de Nederlandse Bach Academie. Er is ook het aanstekelijk musiceren van het onvolprezen duo van accordeoniste Marieke Hopman en violiste Cecile Huijnen. Zij spelen repertoire van hun nieuwe cd Love! Met weer muziek van Dvořák, maar ook de soundtrack van Turks Fruit komt langs. Ook bij de blazers van JongNBE, die in het Gevangenismuseum spelen, is Dvořák van de partij. Maar zij verrassen ook met De vrolijke kolonist, een stichtelijk lied dat het moreel van de ‘verpleegden’ in de Kolonie van Weldadigheid moest oppeppen. Bij het Margaretha Consort gaat het er wat volkser aan toe, maar vooral ook iets vrolijker. In hun programma wanen bezoekers zich op een Boheemse bruiloft rond 1680. Gastzanger Ján Janovčík zingt volksliederen met een lach en een traan. De Canadese sopraan Elisabeth Hetherington, finaliste van de Dutch Classical Talent Award, brengt een nieuw programma met virtuoze vocale muziek waarin ze haar liefdes voor de oude en de zeer nieuwe muziek combineert. Ze wordt op verschillende tokkelinstrumenten begeleid door David Mackor.
Aan het eind van de middag kunnen bezoekers kennismaken met de uiterst oorspronkelijke muziek én levenswandel van de Catalaanse componist Frederic Mompou in een nieuw programma van pianist Caspar Vos en schrijfster Mirjam van Hengel. De festivaldag eindigt zaterdag met een spetterend drieluik op het prachtige terrein van Coco Maria: Pynarello opent met een speels programma rond het strijkkwartet van Maurice Ravel in een speciaal voor het ensemble gemaakte bewerking van de hand van Jeffrey Bruinsma. Jazzvioliste Julia Philippens, bekend van Fuse, en de Catalaanse pianist Xavi Torres trokken de stoute schoenen aan en maakten een programma met eigen werk waarin jazz standards klassieke melodieën ontmoeten.
Er wordt afgesloten met een heuse peña, waarbij enkele leden van Música Temprana voor een gemoedelijke Zuid-Amerikaanse sfeer zorgen met traditionele liederen, begeleid door de onmisbare gitaar, maar ook door enkele typische instrumenten als de charango, de bombo en de caja. Wie er vorig jaar bij was, weet hoe mooi de zonsondergang de laatste festivalklanken kan begeleiden. Daar kan geen concertzaal tegenop.
Festival Veenhuizen
Vrijdag 30 & zaterdag 31 augustus 2019
Festival Veenhuizen wordt mede mogelijk gemaakt door Provincie Drenthe, gemeente Noordenveld, Prins Bernhard Cultuurfonds, Gravin van Bylandt Stichting en het VSB fonds.