In deze visie staan de uitgangspunten verwoord om de verkeersveiligheid, de parkeersituatie en de aantrekkelijkheid van Kardinge als sportgebied te verbeteren. Voor het opstellen van deze visie heeft de gemeente uitgebreid gesproken met bewonersverenigingen, sportverenigingen en ondernemers in het gebied.
Nieuwe boulevards
Er ontstaan rondom de Kardingermaar twee boulevards. De zuidelijke Kardingermaar, aan de zijde van het sportcentrum, wordt verbreed tot een wandelboulevard. De nieuwe noordelijke boulevard, aan de zijde van de Kardingerberg, wordt een smallere wandelpromenade. Aan de uiteinden van deze boulevard kunnen bedrijfspanden worden gebouwd. Want steeds meer sportondernemers willen zich in dit gebied vestigen. In het centrum tussen deze twee boulevards ontstaat een plein, dat het hart vormt van Kardinge. Daar staan ook de tram- en bushaltes ingepland. De nieuwe ingang van Sportcentrum Kardinge wordt verplaatst naar een locatie recht tegenover dit nieuwe plein.
Parkeren
Met de komst van de tramhalte verbetert de bereikbaarheid van het gebied. Het parkeerterrein krijgt zo een belangrijke rol binnen het Park & Ride-netwerk van de stad. Dit betekent dat de parkeercapaciteit van het Park & Ride-terrein (P&R) moet worden vergroot. De parkeerplaats wordt over de hele lengte van de Kardingermaar uitgebreid met een extra parkeerstrook. Hiervoor moet de Kardingerberg worden aangepast.
De totale parkeercapaciteit groeit van 900 naar 1150 plaatsen. Ook komt er een nieuw fiets- en voetpad, zodat fietsers niet meer over de parkeerzone hoeven te rijden om bij het recreatiegebied te komen.
De gemeente werkt de visie de komende twee jaar concreet uit. Hiervoor is 600.000 euro beschikbaar. De totale kosten van de herinrichting van het gebied bedragen € 10,8 miljoen. Het is de bedoeling de werkzaamheden in 2014 en 2015 uit te voeren.