Cultuur & Uitgaan

Eurosonic Noorderlag Prijzenfestival: slimme commercieele pop-initiatieven beloond

Tijdens Eurosonic Noorderslag zijn twee initiatieven onderscheiden omdat ze een nieuwe, opmerkelijke toepassing hebben betekenen op het gebied van marketing in de branche van de popmuziek.


Leestijd: 1 minuut

Mobile Roadie en Only Seven Left zijn de winnaars van de Interactive Awards 2012. Only Seven Left won de Artist Award, de prijs voor de band met het meest innovatieve, online marketing concept. De Company Award, de prijs voor het bedrijf met de meest onderscheidende en vernieuwende manier van muziek aanbieden ging naar Mobile Roadie.

De Interactive Awards zijn een initiatief van o.m. Eurosonic Noorderslag en Buma Stemra.

Met de Artist Award worden acts gestimuleerd in het maken van opvallende, interactieve campagnes en bijzondere online initiatieven. De Company Award stimuleert inspirerende, interactieve muziekportals die de auteursrechten in acht nemen.

Mobile Roadie heeft een concept waarbij het voor artiesten op eenvoudige en goedkope manier mogelijk is om hun fanbase te bereiken. ‘Je hebt al een App vanaf zo’n 400 dollar’ aldus Stephan O’Reilly van Mobile Roadie. ‘En het komt al regelmatig voor dat er meer mensen de App van een festival downloaden, dan er aanwezig zijn.

Only Seven Left bedacht na het vertrek van hun huidige leadsinger een innovatieve, interactieve nmanier om een nieuwe zanger te vinden. Bram Wijs: ‘We hebben een nummer zonder songtekstn online gezet en iedereen kon online auditie doen’. In 7 weken hebben we een enorm aantal inzendingen gekregen. De een wat beter dan de ander. Deze interactieve manier vann communiceren heeft een grote spin off gehad, enorme media aandacht opgeleverd en uiteindelijk ook een goede nieuwe leadsinger!’